“Jag har en individuell livförsäkring som endast gäller vid dödsfall. Jag kan i praktiken inte teckna ny försäkring på grund av hälsoläget. Är det rimligt att fortsätta betala även när premien stiger med åldern?”
Det beror väl helt på om förmånstagaren har behov av det eller inte och om ni tycker att det är värt att betala för det.
Steg priset på din?
Har du några men?
Undrar bara för jag har inte märkt någon höjning på min premie sen jag fick en stroke. Dock fick jag inte en krona från försäkringsbolaget för stoken på någon av alla försäkringar jag hade då jag inte fick några men.
Då man tydligen inte får något om det går bra har jag blivit anti mot försäkringar och överväger att säga upp alla. Då familjen klarar sig även om jag dör.
Tomt inlägg
Om du får men annars inte.
Man får bara om stroken gör att man förlorar arbetsförmåga/förmåga i övrigt man får inget för själva diagnosen.
Tia har inte med om man får ”men” eller inte det är om proppen löser upp sig själv.
I mitt fall fick jag en stroke (proppen är kvar). Men har inga ”men” var på ”benen” efter 3-4h. Fick dock spendera en vecka på sjukhus för prover.
Även folk med TIA har rätt ofta restsymtom.
Då kan du meddela mina läkare att de har fel. Jag fick tydligt förklarat att är proppen kvar är det stroke, försvinner den är det tia. Symptomen efter har inget med saken att göra. Så tyvärr är sidorna från strokeförbundet fel av någon anledning.
Känner till flera som fått diagnosen TIA och som har restsymtom.
Ja, då det inte har med resultatet utan om proppen är kvar så är det klart man kan ha problem efter. Hjärnvävnaden kan hinna dö även om blodflödet återkommer.
För dig?
Det är tråkigt att höra. Hoppas det gått bra med tanke på vad som hänt.
Önskar dig god bättring.
Det beror på ekonomin i övrigt. Om vi bortser från testamentariska syften med livförsäkringen (till exempel ogift med barn, eller vid särkullbarn), handlar det till stor del om din övriga ekonomi och förmånstagarens ekonomi. Hur påverkar det utbetalda beloppet utfallet? Om det inte nämnvärt påverkar utfallet kanske det inte är värt att ha kvar.
Om den medicinska risken att du dör ett visst år multiplicerat med beloppet som betalas ut vid ett dödsfall är större än premien för det året, bör du dock i snitt tjäna på att behålla försäkringen oavsett. Till exempel: 1 % risk gånger 3 miljoner motsvarar 30 tkr. Är årspremien lägre bör du behålla enligt det synsättet. Eftersom du har svårt att teckna ny livförsäkring, kanske du får göra en prognos för de kommande åren också för att få en mer omfattande beräkning.
Riktigt så nyktert är jag nog inte beredd att se på det men min dotter kommer att få tillräckligt ändå kan det vara en likviditet fråga att ett arvskifte kan ta lång tid och en livförsäkring utbetalning går snabbare i slutändan kommer hon ha fullt tillräckligt
Det låter klokt. Till viss del har kapitalförsäkring motsvarande snabbhet. Särskilt om du har ett särskilt förmånstagarförordnande med namngivna personer (inklusive personnummer). Då behövs inte ens en bouppteckning för det allra mesta. Om det saknas särskilt förmånstagarförordnande, kan åtminstone bouppteckning krävas i försäkringsbolagets utredning. Det gäller även för en livförsäkring.