Behandla mig som en femåring

Om du inte vill “råka” röra pengarna, men ändå vill kunna använda dem som buffert till bil eller bolån som kanske inte inträffar först om 15 år, så kan det ju vara klokt med fasträntekonto med kortare bindningstid (finns ibland 3-månaders som binds om gång på gång, ger ganska bra ränta på sitt och du får ju högre effetiv ränta eftersom den betalas ut kvartalsvis). Det ger dig garanterad uppgång och tillgång, alltid till mer än ursprungsbeloppet, den dag du behöver bostaden/bilen. Men det är klart att börsen kan ge mer utdelning om du är säker på att det är den längre sikten du eftersträvar. Beror ju på hur du tänker att du helst använda det, men tänk på att det kan vara svårt att maxa både att ha kakan och äta den.

2 gillningar

Ska fundera på det, tack för tipset.

En fattiglapp förblir en fattiglapp om hen inte är villig att ta risker. Om 15+ år lever vi sannolikt i en värld med betydligt högre börsvärden.

2 gillningar

Välkommen till forumet och lycka till med studierna! :slight_smile:

Nu verkar det som att du tänker ta lånet och spara investera, vilket är vettigt!

Vill egentligen bara skicka med att fyll först upp din buffert innan du börjar köpa global indexfond. Det är i bufferten du kan ”låna av dig själv”. Hade en lärare som sa nåt i stil med att ”ha råd att göra de bra affärerna och att avstå de dåliga”. En lämpligt stor buffert kan hjälpa till med detta.

Kör isåfall gärna bufferten helt eller delvis på nåt räntekonto med fria uttag så att du kan ha dem tillgängliga inom nån bankdag.

1 gillning

Skulle hellre använda “beräknas” än “betalas” då det inte sker någon faktisk betalning kvartalsvis.

3 gillningar

Jag kanske inte fattar tråden men hur ska du överleva om du inte använder CSN-lånet?

De flesta ’äter och dricker’ väl upp de pengarna, inte investerar dem?

1 gillning

Är trött idag, så du får ursäkta mig för ett slarvigt svar. Jag, bor med min kille som också ska plugga. Vi har båda sparat majoriteten av våra pengar som vi tjänat när vi jobbat. På de klarar vi oss minst 1 år. Sen är tanken för mig att inte använda de pengarna utan använda det jag får från CSN. Efter hyra+andra fasta kostnader(el, bredband o.s.v) bör jag ha minst 2000 kr över att investera. Inte så mycket som jag tänkte att det skulle bli när jag startade den här tråden(var naiv & tänkte att det sparandet jag har nu kan jag leva på & investera hela CSN). Men vi får se, försöker att ta det som det kommer då jag har en tendens att övertänka allt.

Nytt tillägg: Både jag & min sambo spenderar knappt våra pengar på något annat än det nödvändiga.

1 gillning

Själv tyckte jag det nästan var befriande med ett extraknäck under studietiden (det blev som en tid där du fick fokusera på nåt helt annat). Så det är mitt tips för att dryga ut kassan och få lite paus från studierna. :slight_smile:

1 gillning

Hur många känner du som tar 10’ i studielån…?

2 gillningar

Jag vill bara meddela att alla femåringar ska sova nu.

3 gillningar

Det är något jag funderat på. Har jag energi för det så blir det definitivt jobb.

MLT skrev nog det utifrån mitt räkneexempel där jag körde 10 000 kr som lån. Gjorde det för att jag själv skulle veta vad jag räknade. Siffror är inte min starka sida.

Oke, godnatt😴

2 gillningar