CSN lån = 0% ränta för 2022

Screenshot_20220115-085925_Acrobat for Samsung

Ja, vad säger man? 0% ränta på ett lån. Trodde aldrig något sådant skulle hända i min livstid.

Vågar man gissa på att det även blir minusränta framgent? Är väll helt rimligt att man även ska få betalt för att ha ett lån. :slight_smile:

4 gillningar

Såklart ska staten betala tillbaka allas studieskulder! /s :joy:

1 gillning

I praktiken är det ju redan negativ ränta… Finns ju noll incitament att betala tillbaka snabbare än man måste. Negativ ränta låter knäppt, men skillnaden är ju obetydlig i praktiken inräknat inflation. Från statens sida är ju utbildning en typ av investering också, det dom lånat ut till mig har dom fått åter i form av skatter många gånger om…

3 gillningar

Ja, den enda “räntan” blir ju i princip administrationskostnaden på 150 kr eller vad den ligger på just nu.

2 gillningar

Det du skriver är korrekt, men rent principiellt så vore det tokigt att se utbetalningar från CSN till ens bankkonto pga. negativ ränta på lånet. Vad har detta för signalvärde till folk? I mitt huvud: belåna er så mycket som möjligt så kan ni även tjäna extra pengar varje månad.

1 gillning

Hoppas att det blir så föralltid och önskar att inkomst taket tas bort definitivt :thinking:

Noterade detsamma häromdagen och tänkte oj.

Så har det ju varit länge då räntan varit löjligt låg men detta tar nog ändå priset!

1 gillning

Helt rätt kan jag tycka (Men jag är jävig :sweat_smile:).

Är det något staten med gott samvete kan subventionera till nollränta är det väl ändå studielån… En vinst för både individ och samhälle på sikt. Både ekonomiskt och socialt när folk kan tillföra mervärde inom områden de genuint vill arbeta med.

4 gillningar

Bara att anmäla sig till en riktigt enkel distanskurs inför hösten och maxa ut lånet. Fribeloppet är ju slopat pga Corona.

1 gillning

Hot take:
Varför ska staten leka låneinstitut när vi har mängder med exempelvis banker som kunde löst detta fulländat.

1 gillning

Staten subventionerar väl inte CSN-låneräntan? Staten lånar ju upp pengar med 0 ränta som sen lånas ut till studenter till 0 ränta och en liten administrativ avgift?

1 gillning

Det har du förvisso rätt i.

Men den är ju subventionerad på så sätt att ingen premie för kreditförluster tas ut :slight_smile:

1 gillning

Jag som har varit glad åt att jag löste ut det sista av mitt lån förra året :slight_smile:
Till mitt försvar var räntan 2,4 % när jag började betala tillbaka och jag räknade ut då att jag skulle spara 50 kSEK att lösa ut det på 10 år. Den kalkylen höll inte riktigt. Men det känns ändå mentalt skönt att vara skuldfri (hade jag haft bostadslån hade jag dock helt klart prioriterat det).

Tur att man tog fulla lån och inte snålade när man var student då :wink:

1 gillning

Det stämmer räntan är nu 0.00% för 2022. Regeringen bestämde detta förra året i november.

Dock står det återkravs räntan är 2% men i min års återkrav står det att jag har 0%.

Jag hade också som intention att betala av min skuld när jag blev klar med mina studier. Dock visade det sig vara relativt meningslöst när jag noterade att räntorna sjönk från år till år, så har låtit lånet ligga kvar utan någon extra amortering vs. den jag är tvingad att genomföra av staten.

Här sitter jag och bittrar över att jag aldrig tog studielån. Istället extrajobbade och höll på för att hålla mig flytande.

Belånad skulle man ju inte vara…

Nu hade ett studielån på ett par hundra tusen på börsen varit ett litet trevligt tillskott.

2 gillningar

Var det inte en läkarstudent här på forumet som lyckades bli miljonär genom att investera sitt studiebidrag under läkarstudierna? Du som räknar på alternativkostnader (om jag inte missminner mig) måste ju gräma dig något nu i efterhand. :slight_smile:

Jag har gjort överslag på var jag hade varit om jag inte investerat i skitprodukter tidigare p.g.a. okunskap och även investerat studielån. Det är totalt sett en bit över en miljon. Hade därmed haft en bra bit över 2MSEK investerat istället för typ 1,3 som idag.

Men det finns inget att göra åt det nu. Bästa tiden att plantera ett träd var 20 år sen, näst bästa är idag.

8 gillningar

Precis, så med det sagt precis lagom att söka in till hösten och bygga på dig lite gratis lån :wink: