Behöver era kloka idéer!

Jag är 21 år gammal, har svår reumatism och har svårt att skaffa ett jobb där man måste vara på plats fysiskt.
Jag har en blogg som jag haft en del samarbeten på, tjänat någon tusenlapp. Jag älskar att rita/skissa, fota/filma, redigera bilder, planera, och design/styling. En dröm hade varit att starta eget företag så därför hör jag nu av mig till er kloka människor:
Har ni några förslag på hur jag kan starta eget där jag kan jobba med mina hobbys?

Jag har haft lite tankar om att öppna ett instagramkonto och dela med mig av ”reumatism-livet” och ge tips men det kommer jag aldrig tjäna något på?

Tusen tack för er hjälp💗

5 gillningar

Nåt inom grafisk design kanske? Annars finns det ett stort behov av folk som designar snygga och användarvänliga gränssnitt för mjukvaror - alltså UI/UX designer. Det finns både universitetsutbildningar och YH utbildningar inom detta.

3 gillningar

UI/UX designer var min första tanke med. Det finns även andra typer av designroller som kanske skulle locka om du inte vill jobba inom UI (user interface). Jobbade själv som motion graphics designer (rörlig grafisk design) i mina yngre år.

Vill man extraknäcka kan man kanske prova att gå via upwork.com och liknande tjänster. 100 % på distans som kan hjälpa till att bygga en designportfolio samtidigt som man får betalt. Har ingen erfarenhet av det men vet folk som köpt designtjänster därifrån.

3 gillningar

Håller med föregående talare. Designers (UX/UI) är en enorm bristvara på marknaden.

Även om du går en utbildning för att bli designer så rekommenderar jag att du tränar på allt möjligt för att få praktisk erfarenhet. Välj ut ett par webbsidor och designa om dom enligt ditt tycke. Det är också ett ganska vanligt test i rekryteringar så dubbel nytta med andra ord.

Edit: sen kan du designa din egen webbsida där du säljer dina konsulttjänster inom foto etc. Jag tror att dom flesta designers har sidogig så inget konstigt att jobba med foto också bredvid en vanlig anställning.

Speldesign? Fast då bör man nog vara intresserad av datorspel.

Idag så finns det ju hur mkt jobb som helst som är skrivbordsjobb annars. Jurist, ingenjör, programmerare, administratör, ekonomi, industridesign, bibliotekarie etc etc etc. Jag skulle unvika att låta RAn begränsa mig mer än nödvändigt.

Mvh

F