Det här är första gången jag köper en liten lägenhet som 62m2. Det finns sex flerbostadshus i det här området, alla byggda 2017. Dessa sex hus har två BRF-föreningar. Årsavgiften för föreningen av lägenheten jag funderar på att köpa är 130 kr per kvadratmeter högre än för den andra lägenheten och når 947 kr/kvadratmeter.Årsavgiften kommer att öka med 8 % år 2026.
Dessutom planerar föreningen att renovera fasaden under 2029, vilket jag tycker är konstigt med tanke på varför en byggnad från 2017 skulle behöva Fasadrenovering under 2029.Innebär detta att årsavgifterna också kommer att öka avsevärt?
Föreningens belåning är 14 033 kr/m²
Avgiftsnivån i föreningen är 867 kr/m² per år
Årsavgifterna står för 90 % av föreningens intäkter
Föreningens sparande är 268 kr/m² per år
Räntekänsligheten är 16 %
Föreningens energikostnad är 115 kr/m² per år
Tycker du att den här lägenheten är värd att köpa? Tusen tack.
Blir en prioritering om du vill betala en högre avgift för att bo i ett hus med snygg fasad eller om du prioriterar en låg avgift för att be i ett hus med släpande underhåll. Du kan också tänka på vad folk i allmänhet prioriterar som flyttar in. Är det studenter som ska sälja så fort de är klara med studierna är dessa köpare nödvändigtvis inte intresserade av att betala en takrenovering som sker om 40år.
Något konstig planering om fasadrenoveringen inte bara rör ommålning. Frostskador kan ske första vintern så inte så konstigt om man får det i ett nybyggt hus, konstigt dock om man väntar 4år med att åtgärda det.
I sig bättre att köpa i en förening där avgiften varit för hög än en förening där avgiften varit för låg. Dock kan dock finnas inbäddat i föreningens kultur att medlemmarna gilla högre avgift och en stabil ekonomi.
Föreningens lån kan du mäta mot taxeringsvärdet. Står inte taxeringsvärdet i årsredovisningen kan du kolla det på SKVs hemsida. Har BRFen för hög skuldsättning får de dåliga räntor på lånen samt har svårt att ta nya lån till investeringar i fastigheten.
Tack så mycket för ditt svar, det har breddat mina kunskaper. Jag ser fortfarande fram emot att bo i en bättre lägenhet, men jag är lite orolig för föreningens ekonomiska situation. Jag ska gå tillbaka till SKV för att kolla.
Föreningen är väldigt högt belånad 14033kr/m2. Det blir en fasadrenovering, förmodligen bara tvättning och ommålning. Tänk att årsavgiften/månadsavgiften kan höjas i ett najs. Så stirra inte dig på blind på det. Hur ser amorteringen ut? Äger ni marken? Behöver en årsberättelse för att göra en bättre bedömning. Fasadrenovering är sjukt dyrt. Vårat kostar 13 miljoner och husen är från 2001.