Hej, vi vill köpe en liten lägenhet i ett radhus liknande hus från 1957 i Ekensberg i Stockholm (idyllisk men nära stan).
Problemet är att föreningen ser ut att ha usel ekonomi och lägenheterna just nu är svårsålda.
Det är tre lägenheter som legat till försäljning i upp till 50 dagar och säljarna verkar inte vara villiga att sänka priserna avsevärt.
När jag granskat föreningen ekonomi så ser jag flera stora varningsklockor.
- Avgiften har mer än dubblerats på fem år.
- Skuldsättning per kvm, avgift samt energikostnader ligger alla långt över SBABs rekommenderade nivåer.
Årsavgift/kvm bostadsrätt
2 010 kr/kvm (SBABs riksnivå < 850 kr varnar för årsavgifter över > 1 000 kr)
Skuldsättning/kvm bostadsrättsyta
13 278 kr/kvm (SBABs riksnivå < 6 000 kr varnar för skuldsättning över > 10 000 kr)
Energikostnad/kvm
529 kr/kvm (SBABs riksnivå < 200 kr kr varnar för energikostnader över > 250 kr)
Föreningen har en räntekänslighet på 7% och har inte lyckats sänka föreningens största bolån betydande (Från 3,25 - 3,22%) (Vi hade gärna sett att man sänkt räntan till en bra nivå mellan 2,4–2,7 %).
Föreningen har även valt att inte utföra en fasadrenoveringen i enlighet med underhållsplanen utan gör istället punktinsatser, vilket jag inte är övertygad om det kommer att räcka.
Nu till frågan,
Vi är villiga att ta risken och köpa i en förening med så här dåliga specs, men då vill vi köpa till ett pris som faktiskt matchar föreningens utmaningar. Säljarna verkar inte kunna sänka priserna mer än utgångspriset “enligt deras kalkyler” då de köpt nytt baserat på mäklarnas värderingar.
Hur ska vi kunna komma överens med säljarna om ett rimligt pris? Ska vi vänta ut dem, låta dem stå med dubbla boendekostnader tills i höst när marknaden antagligen går ner ännu mer?