Hejsan!
Jag har försökt skriva om det här inlägget flera gånger eftersom det blir en väldans massa text varje gång.
Men, utan att lyckas få det kortare.
Jag och min särbo har i dag två bostadsrätter, en 4:a (som vi båda bodde i tidigare) och en 1.a (som hon flyttade till 2021 och bodde i tills nyligen). Vi står båda på lån och kontrakt.
Särbon har nu flyttat tillbaka till 4:an eftersom jag har blivit arbetslös och börjat studera 90 mil norrut och bor på skolan.
Därför har vi försökt sälja 1:an utan resultat. Köpt i december 2021 för 750.000 men kan nu inte sälja den ens för 650.000.
Av olika anledningar så finns inte alternativet att hyra ut 1:an i andra hand.
Vi klarar oss ekonomiskt fram till maj p.g.a. ett avgångsvederlag från min sida och jag har även CSN.
När mitt första läsår är klart är tanken att vi fortsatt ska vara särbos. Jag skulle vilja gå ett år till på utbildningen men då är det flera saker som måste ske, rent ekonomiskt.
CSN täcker liksom inte internat samt två (halva) bostadsrätter.
1:an kostar 7000kr per månad i alla avgifter, lån, amorteringar m.m.
4:an 9000kr
Internat: 6500kr
Min boendekostnad är alltså i dagsläget 7000/2 + 9000/2 + 6500 = 13500
Önskescenariot är nog:
Vi får ettan såld och när jag flyttar hem igen efter vårterminen så är vi sambos någon månad och när jag börjar andra året säljer vi 4:an och hon köper en 2:a själv.
Jag magasinerar mina grejer och lever på CSN ett år.
Vi har dock stött på patrull, förutom att ettan inte blir såld.
Min sambo kan i dagsläget inte få nåt lånelöfte eftersom hon redan står som delägare till två bostadsrätter. Banken vill inte ens räkna på det då hennes lön inte är i närheten av att klara av tre bostadsrätter. Inte ens räkna på ett scenario där båda är sålda.
Jag vill helst inte prata med banken om min situation, att jag studerar, eftersom de då kanske kan tvivla på min betalningsförmåga på de två bostadsrätterna och kanske, ja, jag vet inte men banken kan ju sätta käppar i hjulet, tror jag. rena killgissningar från min sida.
Det gör ju också att när mina studier är klara (inga studier som säkrar ett arbete, tyvärr, utan är mer inriktat på att starta eget inom möbelrenovering) kan det bli svårt att få jobb (har en utmattning som ligger och spökar) och i förlängningen en ny bostad.
Nu kanske jag ser allt lite mörkt men vill vara förberedd.
Arbetslös utan varken akademisk examen eller annan gångbar utbildning samt +55år.
Hur ska vi tänka kring lånen?
Ska jag flytta in i 1:an för att säkra en bostad när jag är tillbaka från studierna?
Har dock inte kapital för att köpa ut henne.
Kan man göra en överlåtelse utan några transaktioner och sen jämka det när 4:an är såld?
Jag vill egentligen inte bo där men nöden har ingen lag.
Det här blev återigen alldeles för långt och rörigt men hoppas att ni förstår mitt dilemma.
Vill gärna ha feedback och funderingar på hur vi ska lösa det här.
Eller så är det helt enkelt så att så länge 1:an inte är såld så går det inte att lösa.
Ha en bra fortsättning på veckan.