Jag hade varit helt ok med att jobba för “skitlön” ett par år för att komma in i branschen, undrar om det går att anföra som försäljnignsargument.
Det är ju inget ovanligt med långsiktiga incitamentsprogram som i princip skapar inlåsningseffekter.
Själv har jag fast lön, diverse förmåner som bil, en rörlig bonus baserad på årets resultat och sen ett treårigt incitamentsprogram där utfallet baseras på rullande tre års prestation. Om jag levererar bra 2023 men lämnar innan 2026 får jag inte del av detta.
Extreme ownership och att fokusera på det du kan förändra är något du verkligen borde ta till dig.
Att vara nöjd med att du fått hjälp av en person trots att du inte fått det resultat du är ute efter är verkligen inte att göra allt du kan.
Hade jag verkligen velat ha ett jobb skulle jag då inte varit nöjd med det, utan skulle ha frågat alla jag kunde (inklusive partner och bekanta) om tips och råd.
Gör något produktivt istället för att bara vara arg. Är inte alls förvånad över att du inte fått något nytt jobb helt ärligt.
Låt bli då. Är det fel på resten av min klass som inte hittat jobb också då? Eller är det så att IT-branschen ljuger något otroligt? Jag börjar mer och mer tro på teorierna om att anledningen till att de hela tiden skriker om sin brist är för att de vill ha mer konkurrens för att kunna trycka ned lönerna.
Vem är det du är arg på? Är det att du har läst artiklar om företag som antyder att man får garanterat jobb efter den utbildning du gått? Och att du därför valde just den utbildningen och kommer dig lurad?
Eller är det skolan som har gjort en utbildning som inte efterfrågas?
Eller någon annan?
- Jag är förbannad på att hela tiden höra Svenskt Näringsliv skrika om sin “brist”, för att därefter mötas av en arbetsmarknad där det inte alls råder någon brist. Skolan har varit ärlig och sagt att de inte kan lova någonting. Här är t.ex. svenskt näringsliv igång och klagar igen ”Svenska elever måste bli bättre på matte” | Tidningen Näringslivet
- Jag är förbannad över att se hur hur folket som gjorde bara minimum och fortfarande knappt kan skriva kod få jobb, medan jag får reda på att jag är värdelös och att det hade varit bättre om jag lökat mig igenom en systemvetarutbildning med absolut lägsta möjliga godkända betyg, för det hade bevisat att jag var “driven”.
- Jag är förbannad över att höra skrikandet om “social kompetens” samtidigt som jag ser hur folk som konstant skulle köra över och ta över samtalet när jag var närvarande få jobb där jag får reda på att jag behöver minst 2 års erfarenhet.
Det har upprepats igen och igen att det är brist på duktiga och seniora utvecklare, inte juniora och speciellt inte med YH utbildning (och avbrutit annan utbildning).
Om det är någon som ljuger så är det de som påstår att YH leder till jobb.
Som consid och nexer då alltså? Eller https://adderatech.techsverige.se/ ?
När jag utbildade mig till programmerare ingick det praktik vilket gjorde att jag fick jobb direkt efter utbildningen på företaget jag haft praktik på. Går det inte att söka någon sorts traineetjänst så du först får visa vad du kan? Ett bemanningsföretag kan vara en annan lösning.
Hur gammal är du? Oftast handlar det om att anställa för att komplettera ett team, om man då väljer en junior väljer man ofta en ung person för man vill komplettera ett team med en yngre förmåga, inte bara rent kompetensmässigt. Samma typ av resonemang kan appliceras på att man vill ha in kvinnor/tjejer i sitt team, och jag tycker det är helt okej. På samma sätt som man kanske vill få in folk från fler kulturer i sitt team. Sen kan jag förstå att den sistnämnda inte är något som appliceras så ofta tyvärr.
Men för att återkomma till saken, om jag anställer en junior och den personen inte är en yngre förmåga från högskolan/universitet, då hade jag tittat extra noga på dina sociala färdigheter som en äldre individ, och ditt intryck här i tråden säger mig att du inte hade haft något att komma med där.
Det här är vad du slåss emot.
Dessa tre har kommit in i min LinkedIn inbox igår och idag.
Har elva personer i kö jag inte hanterat än.
Jag har inga annonser ute utan folk hör av sig själva och frågar efter jobb. Varje dag!
Som jag har berättat så har jag sökt traineeprogram via xperis, consid, nexer och academic work. Inget av dem har gett någonting. Jag har också sökt på ett antal olika bemanningsföretag, ingen av dem har varit intresserat.
Sen måste jag tilläga att tiderna är annorlunda nu senaste 2 åren än innan. Det finns endel folk som blivit uppsagda som har hög kompetens. Det märker jag tydligt när vi annonserar efter folk. För 2+ år sedan fick vi verkligen inge napp alls och nu kan vi rekrytera riktigt seniora personer utan problem.
Vet du vad som gör mig alldeles extra förbannad? Höra om det här med “sociala färdigfheter” när jag samtidigt ser hur folket som mobbade mig så grovt att jag blev sjuk av det har jobb. Och då pratar vi på nivån att de började ringa mig och uttala hot. De tyckte också att det var full rimligt att ringa mina vänner för att framföra hot mot mig. Eller han som tyckte att det var fullt rimligt att håla 3-4 föreläsningar i veckan om hur värdelös och inkompetent jag var.
Jag sökte jobb för 2+ år sedan också. Den påstådda “bristen” märktes inte då heller, det var precis samma attityd som det är idag. Att du ska vara tacksam att du överhuvudtaget får lov att komma på intervju.
Sociala färdigheter handlar inte bara om sådant som man kan se på en intervju. Och du kan vara riktigt socialt kompetent på en intervju och ändå lyser din attityd igenom. Du säger att du har egna open source projekt, om du sökt jobb hos mig hade jag kollat dina projekt, dina kommentar i commits, i kod, diskussioner på gitlab. Din attityd att du är bäst, och att folk snor din kod, och andra är dumma i huvudet osv, den hade synts där. Det handlar egentligen inte om du har rätt eller inte, det handlar om ödmjukhet och att du äger själv ditt liv och vad du gör och hur du behandlar folk. Jag skulle säga att det viktigaste kriteriet jag kollar efter är ödmjukhet och prestigelöshet. Teknik är bara teknik och det kan man lära sig, det mjuka är viktigare.
Vaddå “snor min kod” som att det skulle vara något jag inbillar mig? De stod och stirrade över axeln på mig när jag kodade på en inlämningsuppgift i klassrummet för att därefter gå till sin egen dator och skriva ned. Jag fick förklara saker som inte ens den aktuella läraren kunde förklara till en annan inlämningsuppgift, men självklart är jag värdelös och inkompetent.
Ja.
Det är tyvärr så att YH är nästintill värdelöst i dagens klimat i min mening. Tråkigt men sant.
Ja, men och liksom? Istället för att tro att det är en enda stor konspiration att du inte fått jobb, att alla idioter som snott din kod fått jobb, att x är y osv så borde du ju inse att det är något annat som inte stämmer när du inte fått ett jobb på så länge.
Början på din tråd är okej, man måste kunna gnälla av sig ibland rejält, men när folk kommer med konstruktiva förslag så måste du kunna ta emot dem och inte bara käfta emot. ![]()
De s.k., “konstruktiva förslagen” har bestått av hur många motsägelser som helst. Ena personen driver stenhårt att YH är värdelöst och att man inte har tillräckligt med kompetens efteråt för att kunna jobba som kodare. Den andra driver stenhårt att det är mina “sociala färdigheter” som är värdelösa.
Bestäm er, säg bara rakt ut att allting jag är och kan är värdelöst så kan vi lägga ned det här och jag får svälja att jag har blivit lurad. När jag berättar om hur folk som slickade godkäntgränsen på 3e försöket som får jobb så får jag reda på att det handlar om “social kompetens” när jag berättar om att jag inte ens får komma på intervju så är det för att min utbildning är värdelös, och det kan inte rätas upp av någon “social kompetens”.