7% lönehöjning för arbetare över 2 år. Redan nästa april!
Blir det sådana löneökningar över några år har inflationen snart ätit upp den jobbigaste tiden!
Att du är här och om och kring dig när det gäller din/er ekonomi borgar för att du är nästintill supersafe.
”Oro är den ränta man får betala för något som ännu inte inträffat”.
Alltså vi är så sjukt olika som personer. Hade jag varit du så hade jag kört alla mina pengar på börsen med passiva indexfonder, sen försöka amortera ner till 70% för att då amortera 1% istället för 2-3%. Men in med allt på börsen, låt det ligga där och följa index över 20-30 år så lär ni vara bland de rikaste personerna i Sverige.
Förstår inte riktigt folk som ska amortera ner till 0%, varför inte ligga mellan 50-70% och investera resten? Kanske jag som är positiv till framtiden och många andra som bygger bunkrar och väntar på kärnvapenkrig.
När lånet går ner till 50% belåningsgrad så har förhoppningsvis värdet gått upp på bostaden, utöka då lånet till 70% igen och in med allt i passiva indexfonder som du inte säljer på 20-30 år.
Har att göra med riskaptit och det emotionella. Amorterar man bort lånet helt så får man väldigt låga löpande utgifter, vilket känns väldigt säkert och lönsamt. Alternativet att ha höga löpande utgifter men ännu högre kapitalinkomster känns mer teoretiskt och läskigt. Även jag själv som är analytiskt lagd har haft svårt för att maximera bolånet och investera istället när man jämför månadskostnaderna och ser en skillnad på 10 000 i månaden.
Går ju att ha otur också, om man lagt in allt på börsen och sen blir det en börskrasch samtidigt som räntorna sticker iväg/man blir av med jobbet så finns alltid risken att man måste flytta.
Jag håller nog med dig dock, om man inte har väldigt otur lär man klara sig mycket bättre genom att investera utöver bolånet.