Jag har en personförsäkring som jag har haft i många år men jag har en tid funderat på varför jag egentligen har den. Behöver jag den verkligen?
Nu när Trygg Hansa, där jag har försäkringen, har uppmärksammats har mina tankar på att säga upp försäkringen ökat.
Jag har inga barn och min hustru klarar sig ekonomiskt utan mig så beloppet som betalas ut om jag dör behövs egentligen inte. Viss ersättning vid sjukskrivning och sjukhusvistelse spelar ingen stor roll.
Det som jag kanske borde ha är väl egentligen ersättningen vid invaliditet om något händer men om Trygg Hansa ändå kan anlita expert efter expert tills någon säger att jag inte ska få någon ersättning är det kanske dumt att betala för den.
Är det dumt att säga upp den? Jag har absolut råd med den men skulle av principskäl gärna säga upp den.
Det handlar inte så mycket om pengarna egentligen utan mera principen men det är en avvägning mellan nytta och princip. Förr var jag mer principfast och hade sagt upp den direkt men nu när jag har blivit äldre (och klokare?) känns det inte lika självklart längre.
Kolla vad dom gäller för åldersavdrag. Jag känner en person som är 50-55 och som fick 60% ålderavdrag för en skada. Inte samma försäkringsbolag dock. Själv behåller jag min försäkring tillsvidare, det känns ändå enkelt och tryggt.
Jag har sedan en tid tillbaka ett ISK konto med en global fond som jag betalar in till varje månad istället för till försäkringsbolag och kan plocka ut pengar om oturen skulle vara framme.