Jag funderar på vilken personförsäkring (gruppförsäkring) som egentligen är värd att ha.
Jag har haft tur ekonomiskt och har redan en relativt stor buffert (nivå 4).
Jag tittar exempelvis på Bliwa via Unionen, men är osäker på om det är rätt nivå av skydd eller om man riskerar att bli överförsäkrad.
Vilka delar brukar ni prioritera – liv, sjuk, diagnos, olycksfall?
Och finns det något bolag som generellt anses vara starkt på personförsäkringar?
Bliwa upplägg
Livförsäkring
Ersättning:
10 prisbasbelopp ≈ 580 000 kr
Gäller till: 70 år
Åldersreduktion:
• Från 60 år minskar beloppet med 10 % per år
• Lägst 50 % kvar
• Ingen minskning om du har barn under 20 år
Sjukförsäkring
Ersättning:
1 600 kr per månad
Karens: 90 dagar
Ersättningstid: Max 42 månader
Gäller till: 67 år
Börjar alltså betala efter 3 månaders sjukskrivning.
Sjukkapital
Ersättning:
15 prisbasbelopp ≈ 870 000 kr
Gäller till: 65 år
Åldersreduktion:
Från 36 år: minskar 4 % per år
Från 57 år: minskar 2 % per år
Lägst 8 % kvar
Engångsbelopp vid långvarig sjukdom/nedsatt arbetsförmåga.
Inget av det. Jag ser inte vad de pengarna ska tillföra i mitt liv om det nu tar en tråkig vändning.
Behöver du alls en försäkring om ha har det bra ekonomiskt. Hur gammal är du idag? Hur många år kvar av arbetslivet har du? Hur ser ansvaret för andra varelser ut? Påverkas de om du inte kan jobba? Sådana frågor är det som har relevans, som jag ser det.
Jag är 40 år, tack för bra input !
I och med att det lån jag har på bostaden (50%) kan betalas bort om man säljer av från portföljen. Då påverkas ingen av om jag skulle vara utan jobb.
Då handlar det mest om trygghet kopplat till din förmåga under de 30 år du har kvar till pensionen, lite förenklat. Jag tror många har försäkring för sig själva för att de tror att de “måste” och att det är oansvarigt att inte ha det. Visst, för barn är det en annan sak, men för en som inte hamnar i problem om en olycka stoppar möjligheterna till inkomst, då gör inte X antal hundra tusen någon större skillnad ändå. Det är så jag resonerat och resonerar.
Exakt. Jag kanske har fel här men jag upplever att många inte fullt ut förstår att syftet med en försäkring är att ge ett ekonomiskt skydd. Det kommer inte ge dig ett annorlunda eller bättre medicinskt utfall.
Exempel: ”Ersättning vid ärr från skada uppgår till 30 000 kr”
Folk läser: ”Försäkringen kommer se till att jag får extra omsorg så att ett ärr vid skada blir så litet och osynligt som möjligt”
Verkligheten: Du kommer få ett fett coolt ärr att visa upp på stranden en vecka på Maldiverna.
Om du vill kan du kika på Änke och Pupill-kassan. Deras upplägg är (väldigt förenklat) att du får en livförsäkring, de investerar dina pengar, sen får du tillbaka pengarna (och vinsten med ränta på ränta) efter x år (t.ex. pension).
Du väljer själv försäkringsbelopp, premiestorlek och längd på inbetalning! De har en kalkylator för detta.