Behöver råd om att låna ut pengar till bekant

Du gör som du vill. Men studsade lite på: “ska köpa en bil snart, så jag har nog inte riktigt råd att ligga ute med 450 kr just nu.” Med dessa marginaler låter en bil som en konstig prioritering.

Jag hade absolut lånat ut till en vän i denna situation men låter lite sketchy ifall ni inte känner varandra IRL.

Jag tycker nej till din bekanta och NEJ till bil!

Du kommer antagligen att få ligga ute med betydligt mkt mer än 450kr om du köper bil. Om du nu inte köper en ny men det känns oavsett fel!

Det där är en klassisk scam. Någon har kommit över den personens mail/telefon/sociala media och skickar nu denna förfrågan till alla kontakter (handlar nästan alltid om att man fastnat på flygplats/tågstation etc)

3 gillningar

Jag kan lista 20-30 personer (släktingar, vänner, kollegor, grannar) på ett bräde som skulle låna ut hundralappar till många tusenlappar till mig på studs om jag hade behövt. Skulle vara väldigt skumt om jag hade behövt fråga någon “bekant” via sociala medier.
Scam (som beskrivits av andra) eller en person som verkligen sitter i sk*ten och inte har några vänner eller familj.

5 gillningar

NEJ. Aldrig.