Jag har fått ett erbjudande att låna ut pengar till ett företag som skall göra ett större förvärv. Jag blev kontaktad av min vän som ansvarar för ekonomin på bolaget som kom med erbjudandet. Jag är även vän/bekant med personen som är ägare och VD för företaget och det är ett legit bolag.
Jag har fått en skriftligig finansieringspropå där man bland annat kan läsa:
“Löptiden för lånet är 4-16 månader. Återbetalning samt upplupen ränta
kommer att betalas på förfallodagen alternativt månad 8 för nyttjad tid och sedan
resterande vid förfallodag. Årsräntan som erbjuds är 13%. Det är låntagaren som påkallar
lånet och avgör när återbetalning ska ske, dock senast 16 månader efter utbetalning.”
Jag funderar på att investera 1M (vilket är minimum). Dessa kommer att plockas ut från mitt vanlig sparande på Avanza. Spontant känns det gött att investera 1M till 13% (~ 9% efter skatt) “säker” avkastning.
Vad missar jag? Är det en bra deal? Vad behöver jag kika upp ytterligare?
Tack för era svar. Det är precis samma skeptism jag känner. What’s the catch lixom? Jag har inte råd att förlora 1M då det är väldigt stor del av mina totala besparingar .
Jag kommer samla på mig era frågor innan nästa kontakt så jag vill ha med svar.
Risken är att vänskapen får sig en törn av att man inte lånar till en vän med så goda villkor.
Lite knepig situation.
Skulle heller inte låna ut utan en bankgaranti och om en sådan inte kan fås är det ett rött flaggspel.
Anledningen till att de vill låna av sina vänner är för att bankerna sagt nej för att de inte har en bra affärsidé eller affärsplan.
Nästan alla nystartade företag går i konkurs, de som är AB går alltså till 0 kr i värde.
Sannolikheten att det är bättre att bara köpa globala indexfonder för dina pengar är nästan 100% (förra året gick de upp 25%).
Hade aldrig gett mina polare en miljon kronor efter att de fått avslag från banken.
Kan de inte få lån via banken så hade jag som privatperson inte heller lånat ut pengar. Om ni dessutom är bekanta så kan ju detta vara något som kan skada relationen rejält om något går på tok.