Köpa bostad med vän för att hyra ut till vännen

Har en ide om att med en av mina vänner att äga halva huset med hen, som får bo kvar mot en viss hyra

Min vän bor i huset och betalar hyra till mig motsvarande vad 50% belåning kostar mig att äga halva huset.

Om fem år säljer vi huset med vinst som vi delar på.

Är Detta vettigt?

1 gillning

Låter onödigt komplicerat och jag hade aldrig gått in i något sådant med en vän… finns mindre krångliga sätt att tjäna pengar

7 gillningar

Nej, man ska aldrig dela något med någon annan än möjligtvis ens partner. Det är en erfarenhet jag dragit av livet som jag håller hårt på och gärna delar till andra :slight_smile:

3 gillningar

Vad har ni för plan om bostadspriserna går ner 20-30%?

8 gillningar

Gör ni detta för att du vill hjälpa din vän ekonomiskt?

1 gillning

Att hjälpa en vän i nöd är riktigt fint men jag ser inte hur detta skulle kunna bli någon garanterat bra investering. Men du kanske kan berätta mer om vad som döljer sig bakom ”sälja med vinst”?

Delvis ja men låter hen bo kvar.

Det är en risk och finns inga garantier.

En vinst uppstår senare om man får ett bra pris nu.

Då säljer man inte utan fortsätter hyra ut det.

Sannolikhet för att det ökar värde är större

1 gillning

Det korta svaret är att det inte är vettigt.

Varför vill du göra det?

4 gillningar
  1. Hjälpa vän
  2. Som alla andra att tjäna pengar

Det bästa med realla tillgångar med bra läge, det ökar i värde.

Då är frågan vad ni har för plan om vännen behöver flytta?

Vad gäller om vännen hamnar på ekonomiskt obestånd och inte kan betala hyran? Eller om du inte har råd att betala på lånet.

Väldigt många varningsklockor ringer för mig, både vad gäller er vänskap och bådas ekonomi.

Vill ni ha goda odds att tjäna pengar, finns säkrare sätt, som har mindre risker och innebär mindre jobb.

9 gillningar

Skulle nog tyvärr också avråda, allt fungerar så här i början, men sedan kommer ju saker som t.ex. drift och underhåll, något går sönder och så kommer det bli en massa meck. Jag hade upplevt att det inte är är värt bekymmerskontot som kan uppstå. Bättre göra det rent att du köper det och isf. hyr ut det på marknadsmässiga villkor, då blir det tydligt vem som är ansvarig för vad eftersom det finns tydliga strukturer.

Ju äldre man blir tenderar man att lära sig och uppskatta tydlighet och undvika “kladd”.

7 gillningar

Hur ser scenariot ut om någon av er går bort?

4 gillningar
  1. Fint men hitta ett annat sätt än att belåna dig själv mot en tillgång som inte är snabb att sälja eller har en inbyggd värdeökning.
  2. Dåligt sätt att tjäna pengar. Du får i bästa fall täckning för lånet i 5 år sedan kanske en vinst vid försäljning. Kanske.

Hur gör ni med kostnader och tid för löpande underhåll av huset? Vem byter och betalar för bergvärmepumpen när den pajjar? Hur slår en sådan oväntad utgift mot din kalkyl för att tjäna pengar?

4 gillningar

Tror också att många av oss i forumet tenderar avråda från att låna ut pengar till vänner och släktningar (barn undantaget), utan i så fall hellre se det som en gåva. Det finns ofta en anledning till att människan inte kan få lån på annat sätt.

6 gillningar

Enig med detta!

Bättre att man äger 100 %
Vännen hyr bostaden.

Det blir ett köp och en tillgång då man hyr ut det samtidigt.

Personligen gillar jag realla tillgångar, som ger hävarm på lånade pengar.

• Som växer i värde.
• Ger kassaflöde.
• Inflationsskyddande.

Men som vanligt finns inga garantier och jag personligen har inget ekonomiskt behov att ta risker längre när jag blivit gammal, men gillar att leka.

Det är bra resonemang!

Självklart tar man med detta I beräkningen innan man gör en affär.

Badrum × 2 = 400K

Bergvärmepump = 200K

Dränering= 200K

Tak= 250k

Hus i bra läge som lönar sig att renovera.

Med förbehållet att priset är rätt prissatt från början

Då säljs det, jag flyttar in i det eller hellre fortsätter att hyra ut det.

Dvs lånet genererar en tillgång, gillar den tanken.

Fastigheten ligger i ett mycket attraktivt villaområde, vilket jag tror kommer vara en vinst på sikt gör mig inte beroende av vänner eller bankerna.

Det stora frågetecknet är underhållet, huset är byggt 1911… allt behöver renoveras.

Äger nu 3 fastigheter, dels mitt nuvarande boende och en brf som min dotter bor i och delar ett fritidshus i Stockholms skärgård med min broder.

Mitt nuvarande boende i princip ingen kostnad då utöver driften, då företaget hyr delar av fastigheten som motsvarar räntekostnaden.

Har gott om likvida medel som jag vill investera, trist att stirra på globala fonder :grinning_face:

Äter inte gröt till middag,

Jag har gjort ett dussintal bostadsaffärer, men några undantag gjort mycket bra affärer.

Avkastningen har varit mycket bra, utom en bostadsrätt jag hyrde ut vilket var en katastrof.

Varför investera i fastigheter?

• En fastighet behöver definitivt inte vara en dålig investering, speciellt inte i bra lägen

• Lånet ger en enormt bra hävarm, tänk 3 mkr lån 6% avkastning :innocent:

• Du kan hyra ut det eller tom bo i det, vilket du inte kan göra i en globalfond

Tror det är svårt att generalisera vad som är rätt eller fel, snarare finns en tro om det.

Jag har en god riskaptit och sitter inte still i båten

Då får någon ärva och tid är allt vi äger och sen dör vi.

Då så. Lycka till. Hoppas din kompis delar din riskaptit och vet om riskerna.

Jag skulle personligen dock inte gjort det.

1 gillning

Tack!

Jag inser att det är nog sannolikt en risk att äga något ihop och hyra ut till ena parten.

1 gillning

Bättre att chilla med detta. Du skapar dig problem och ditt föregående försök misslyckades.

Bättre med det tråkiga