Nej, man ska aldrig dela något med någon annan än möjligtvis ens partner. Det är en erfarenhet jag dragit av livet som jag håller hårt på och gärna delar till andra
Att hjälpa en vän i nöd är riktigt fint men jag ser inte hur detta skulle kunna bli någon garanterat bra investering. Men du kanske kan berätta mer om vad som döljer sig bakom ”sälja med vinst”?
Skulle nog tyvärr också avråda, allt fungerar så här i början, men sedan kommer ju saker som t.ex. drift och underhåll, något går sönder och så kommer det bli en massa meck. Jag hade upplevt att det inte är är värt bekymmerskontot som kan uppstå. Bättre göra det rent att du köper det och isf. hyr ut det på marknadsmässiga villkor, då blir det tydligt vem som är ansvarig för vad eftersom det finns tydliga strukturer.
Ju äldre man blir tenderar man att lära sig och uppskatta tydlighet och undvika “kladd”.
Fint men hitta ett annat sätt än att belåna dig själv mot en tillgång som inte är snabb att sälja eller har en inbyggd värdeökning.
Dåligt sätt att tjäna pengar. Du får i bästa fall täckning för lånet i 5 år sedan kanske en vinst vid försäljning. Kanske.
Hur gör ni med kostnader och tid för löpande underhåll av huset? Vem byter och betalar för bergvärmepumpen när den pajjar? Hur slår en sådan oväntad utgift mot din kalkyl för att tjäna pengar?
Tror också att många av oss i forumet tenderar avråda från att låna ut pengar till vänner och släktningar (barn undantaget), utan i så fall hellre se det som en gåva. Det finns ofta en anledning till att människan inte kan få lån på annat sätt.