Bekymmer kring bouppteckning

När jag hjälpte min Farbror och Farmor att sälja så hade min Farmor inte den blekaste. Hon visste vad saker kostade för 30år sedan. Hon visste vad de köpte för, men att ha koll på vad en fullt avbetald sommarstuga kostar efter de senaste årens rallyn på marknaden, att hålla kolla på sånt var inte relevant för en trött och lätt förvirrad 90årig dam.

Jag skulle utan problem kunna berätta vad hus i mitt område går för. Men då är ju också jag i min “prime” och är intresserad då jag fortfarande har lån och värderingar att ta hänsyn till. Jag är även intresserad av ekonomi, skulle du fråga min fru så skulle hon titta på dig och undra varför hon skulle veta det eller ens bry sig om det.

Om man plockar bort sig själv och inte utgår från sitt eget perspektiv och istället utgår från att det är en äldre dam som har lyckats leva länge nog för att överleva ett barn(med egna vuxna barn) som gått bort. Så skulle jag vilja påstå att du har oddsen mot dig att hon har stenkoll på senaste tidens utveckling av sommarstugor i småland.

Men visst, mormodern kanske har stenkoll och skulle kunna fixa med värderingar och bouppteckningen själv. För att förtydliga så har jag inga problem med att man använder taxeringsvärdet för huset i bouppteckningen. Det går bra, det är inte frågan om att skifta arv mellan flera personer.
Men det som man bör vara tydlig med är ju att om några gåvor/försäljningar skall ske till en av flera framtida arvingar(då det fins risk att det inskränker på deras arv, men det kommer likväl kräva att man tvistar och gör det till en jobbig process för att få rätt och se till att gåvor/försäljningar till undervärderingar går åter) så bör man ignorera bouppteckningen och göra oberoende värderingar vid tillfället. Och om detta är ett orosmoment för barnbarnet att morbrodern skall utnyttja tillfället så är det väl inte så konstigt att man vill ha en mer korrekt värdering av saker.

Eller så är det som jag skrev tidigare personlig missämja som skapar barnbarnet oro.

1 gillning