Hallå allihopa!
Lång tids lurkande här i forumet, men första gången jag ställer en fråga, och det blev en riktigt lång en.
Här är mitt dilemma, jag både trivs och vantrivs i mitt jobb som högste operativ chef på min enhet som har en omsättning på ca 30 miljoner på årsbasis.
Jag har både en restaurangutbildning i ryggsäcken (gymnasiet) och en ekonomiutbildning (management). Jag har arbetat inom restaurang ca 20 år till och från, tills jag faktist insåg att det var i restaurang jag ville jobba med (tänkte alltid på det som en ungdomsjobb, men lyckades aldrig trivas helt och hållet med kontorsjobb).
Andra arbeten jag haft under åren är IT-projektledare (2 år direkt efter uni), diverse kontorsjobb (5 år - i min “kamma mig och skaffa vanligt jobb-fas”), översättare åt större produktionsbolag (vid sidan av), etc. Jag har alltid haft foten inom restaurang då jag får energi av oregelbunda tider och kort intensiv stress.
Inom restaurang har jag arbetat allt från barnisse, servitör, hovmästare, barchef, driftchef, restaurangchef och GM. Nästan alla jobben stockholmsbaserat och inom större koncerner.
Jag blev rekommenderad till denna enhet. Och när jag var föräldraledig så gick jag alltid förbi och tänkte “Varför gör dom aldrig något med det där stället, den har så jäkla stor potential”!.
Jag har nu en helt okej lön 50K+ i månaden (inga IT-löner här :P) och är 43 år gammal, och trivdes som fisken i vattnet första året, nu kommer jag köra min tredje sommar här, och smekmånadsperioden är över.
Jag trivs fortfarande ofantligt med jobbet som det innebär, men inte alla regler som sätts uppifrån gällande vad man får eller inte får göra.
Likviditeten är inte toppen inom företaget (post-pandemi restaurangproblem som exakt alla andra restauranger - men en stor koncern i baken så inte superorolig).
När jag tog över enheten så blödde det pengar (MSEKs). Jag lyckades förra kalenderåret avsluta på -5K kronor EBITDA, och det med en hyreshöjning på 25% samt bibehållna priser mot gäst.
Och jag vet rakt av att det går att effektivisera och förbättra erbjudanden mot både befintliga och nya målgrupper, där det lätt skulle kunna dra in åtminstone en 3-4 miljoner på årsbasis, MEN, det är där det tar stopp från organisationen - det är inte inom deras fokus. Dom är väldigt satta i sitt sätt, och vill att pengarna ska komma in via deras vanliga upplägg, och andra sätt att dra in pengar ses med blida ögon (jag gör det ändå i vissa fall - men börjar tära att inte direkt uppskattas att man drar in pengar…).
Ett ställe kan inte leva på årsbasis med bara fylla några få timmar av dygnet, det gäller att aktivera alla timmar av dygnet mot olika målgrupper, fylla upp stället och se till att de har det jäkligt roligt.
Jag står i vägskälet att antingen så 1. Får jag det jag vill (sluta med toppstyrningen och de får leva med att göra mindre avkall på deras vision) 2. Säga upp mig till när högsäsongen är över / årsslutet och sikta på hotelldirektör (tjejen har en långsiktig plan att vi ska flytta utomlands, så det skulle vara ett steg åt det hållet) 3. Side-steppa åt liknande position ELLER 4. Att ta över enheten som franschaise.
Senast jag tog upp toppstyrningen med VD så slängde han ur sig att om jag ville ha mindre regler så kunde jag casha ut 15 MSEK för att ta över enheten och styra och ställa (inom rimliga gränser). Och faktiskt, varför inte tänker jag nu. Med tanke på likviditet i företaget så kan jag iallafall ge ett bud på 8-10 MSEK och ta över det själv. Får jag göra som jag vill så bör det inte långt bort innan dom pengarna är återbetalda.
Självklart måste jag kolla vad avtalet skulle innebära, men nånstans mellan 4-10% bruttointäkter skulle troligtvis gälla.
Tyvärr så har jag inte såna pengar liggandes, men bör kunna få ihop en mindre del genom att sälja av aktier och belåna mig, och med partners få ihop resterande.
Går jag igenom med affären så ligger jag helt på 0 i sparande, är belånad och står med två barn och sambo. Skulle allt gå åt pipan så är jag inte jätteorolig långsiktigt, då får jag helt enkelt stå bakom baren på nått bra ställe och kunna hämta hem 40K netto eller nått annat chefsjobb med motsvarande - men kortsiktigt skulle det inte vara optimalt.
Jag kommer undersöka möjligheterna att få ihop summan och ta det vidare i vilket fall som helst, med allt det skulle innebära men vill gärna ha era synpunkter och åsikter för att ta in allt.
Med tanke på min familjesituation så kan jag inte leva på småsmulor till lön, men med tanke på att min lön egentligen är ca 80K om man räknar med arbetsgivaravgift och dylikt så är en snabb tanke att jag skulle kunna fakturera den lönen via nått av mina nuvarande (vilande) ABs där jag har utdelningsutrymme och fortfarande få ut en ok netto och samtidigt kunna betala av lån som jag isåfall tagit (snabb tanke mitt i natten - ge gärna synpunkter).
Låt mig få göra mina jäkla fester
!