Tjäna mer pengar som kock?

Hej!

Jag har följt bloggen länge men inte blivit medlem förrän nu. Gick restaurangutbildningen på gymnasiet och har sedan dess jobbat som kock på både fina och fula(?) restauranger. Tyvärr är inte branschen så full av glitter och glamour som det kan verka på tv. Osäkra anställningsvillkor (har fortfarande inte haft en riktig fastanställning t ex), dåliga arbetstider och restaurangägare som inte tar hand om sin personal, inte köper in utrustning, fuskar med permitering osv. Har i princip alltid haft dålig lön och i dagsläget har jag ca 17 000Kr i månaden innan skatt vid 93% beläggning på en whiteguide krog. Som ni förstår så blir det inte så mycket och det är tråkigt att jag ligger nästan på hälften av vad medianlönen är. (ska sägas att jag har drygt 8 års erfarenhet inom branschen också, men det är inte värt så mycket tyvärr) Trots allt detta så trivs jag med yrket men känner att det inte riktigt är ekonomiskt hållbart för min livsstil. Min sambo som är högavlönad tjänar idag ca 50 000Kr/mån så det är väldigt skevt inom vår ekonomi. Jag äger ingenting medans han har köpt huset, bilen och betalar mycket annat (och han investerar en summa lika stor som hela min lön, dvs 16000Kr varje månad, jag själv sparar bara ca 1700Kr, dvs 10%). Och detta ger mig ju också en väldigt liten pension, både allmän och tjänstepension. Min sambo har bara jobbat i 3 år men har redan bättre pension än vad jag fått på 8 år. Nu vill jag inte att vi ska separera men rent krasst så hade jag inte klarat det själv om jag hade velat. Hade vi gått skilda vägar hade jag fått flytta hem till mina föräldrar och lånat deras bil för att ens kunna ta mig till jobbet…

Så jag undrar egentligen då, vad kan jag göra för att öka mina inkomster? Finns det några kockar på RikaTillsammans som vet hur man kan göra? Starta eget är inte aktuellt då jag med mina läs och skrivsvårigheter inte orkar med något pappersarbete. Dessutom fruktar jag att det skulle ta väldigt mycket av min tid då vi nu också väntar barn. Detsamma gäller utbildning…jag tror inte jag skulle orka sätta mig i skolbänken för att utbilda mig till något annat låglöneyrke (t ex förskolelärare) så jag vet inte om det känns lönt liksom. Tog en kurs inom hållbar mat i höstas och tyckte det var supertufft att plugga igen dessvärre.

Hoppas det gick att läsa något av mitt svammel ovan!

3 gillningar

Det trista är väl att man tvingas byta jobb relativt ofta, löneförhandla hårt, vara beredd att slänga in handduken etc i den branschen. Jag jobbar inte där själv, men min bror är kock och har gjort resan. Nu har han gissningsvis 15 år tillgodo på dig, men ligger på lite över det dubbla i lön före skatt.

Men han har jobbat på alltifrån kvarterssylta till fancy finkrogar och är väl just nu nå’nstans mittemellan. Hans stora fördel (förutom att han är en jävel på mat förstås!) är att han aldrig bangat för att be en chef dra ditt pepparn växer och sökt sig vidare.

Jag vet inte vad det hjälper, men se dig om, våga söka annat och pressa lönen. Sedan måste du ju ha ett snack med din snubbe också… om ekonomi, fördelning etc. Hur ni löser det vet jag inte, men prata pengar behöver ni.

Tack, då vet jag att det är möjligt åtminstone med högre lön! Jag är en ganska tuff tjej som alltid säger vad jag tycker och därför brukar ingen chef tycka om mig… :wink: Jag är inne på min 4 arbetsplats nu men av förklarliga skäl så är det svårt att byta just nu. Har inte fått löneförhöjning på två år och har mindre än vad det står i kollektivavtalen. Har frågat om möte under ett års tid ungefär men har inte fått något. Min nuvarande chef är en extremt snål diktator och gör alltid det billigaste. Häromdagen gick en mixer sönder och vi fick en ny från Biltema. En av mina kollegor har inte fått löneförhöjning på 5 år tydligen…jag vet inte varför han ens är kvar.

Ja vi har pratat mycket om det. Han har inga problem med att betala egentligen, det är främst jag som känner att jag inte kan klara mig själv liksom vilket känns väldigt jobbigt.

Hur stor är arbetsplatsen? Hur ligger du till gämfört med kollektivavtal?

Kanske kan ni organisera er, alla ansluter sig till facket och får till kollektivavtal? Eller bara ta upp det som alternativ. Möjligen hår han med på avtalsenlig lön för att undvika facklig inblandning.

I övrigt, eller viktigare, håller jag med föregående talare. Ni måste prata ekonomi, speciellt med ett barn på väg. Jag har ingen erfarenhet själv, men har sett vänner och bekanta gå under pga stor skillnad vid split. Till exempel höginkomsttagare betalar hus, bil, båt och sommarstuga och äger dessa 100% vid split. Låginkomsttagare betalar mat och har inget vid split.

Ganska liten, ca 10 anställda beroende på om du räknar städare, diskare etc. Enligt Gröna Riksavtalet så ska man med minst 6 års arbetserfarenhet ha 148.07Kr/h, jag har då lite drygt 122Kr/h. Har inte skrivit på något anställningskontrakt då vi skulle fixa det “sen”. Brukar påminna han en gång i halvåret men är trött på att tjata. Rent krasst borde jag väl kunna sluta när jag vill då för det inte finns några papper?

Tyvärr blir man lite brännmärkt om man försöker organisera sig på en mindre ort, ryktet går snabbt och då är det ingen som vill anställa en här tyvärr. Chefen är vän med alla andra restauranger i stan.

Struntsamma, jag vill som sagt byta arbetsplats men det går inte nu riktigt.

Finns det några konkreta punkter man kan ta upp? Det känns ju konstigt om vi…han köpt en bil för 200 000Kr och sedan ska jag äga halva utan att betala (dessutom är det mest jag som kör)? :thinking:

Jag tycker du skriver helt utmärkt så underskatta inte dig själv och din förmåga :slight_smile:

Tyvärr inga konkreta råd mer än att jag tycker du tänker i rätt baner (minus att du inte tror du kan starta eget, med en bra revisor är det lätt) … kanske bida din tid tills restaurang branschen sätter rejält med fart när alla restriktioner är borta. ALLA kommer ju att vilja gå på krogen. Så ligg i start groparna och försök ha koll på vilka restauranger som är bra och med bra chefer och byt när läget kommer.

Lycka till :smiley::+1:

1 gillning

Inget anställningsavtal?
Inget kollektivavtal?
Ingen heltid?

Byt jobb omgående!

Har arbetsgivaren betalat in skatten?
Får du lönebesked?
Om ingen skatt är inbetald och du inte kan bevisa att du har jobbat riskerar du själv att få betala in skatten.

Hitta en seriös arbetsgivare som minst erbjuder kollektivavtal, det är en hygienfaktor.

Sök jobb även på annan ort.

Jobba alltid minst heltid, jobba övertid om det är möjligt.
Om du bara blir erbjuden 93% arbetstid måste du ha två arbetsgivare.

Du får extra betalt på kvällar och helger.

Jobba på din semester för en annan arbetsgivare så du får dubbla löner den månaden.
Ett sommarvikariat kan även vara en bra väg in på en ny arbetsplats.

Gå med i a-kassan så du har en inkomst även om du skulle bli arbetslös.

Få ordning på detta först, sen kan du börja växla upp.

4 gillningar

På grund av Corona eller?

Knepig situation detta. Många andra har pratat om kollektivavtal och liknande. Personligen så har jag mer en ingång av att du är värd (rent ekonomiskt) så mycket som du lyckas att få. Och ditt enda egentliga vapen är att hota med att sluta. Finns det ingen alternativ arbetsplats som är beredd att betala dig mer, ja, då är det du får också så mycket som ditt arbete är värt uppenbarligen. Sedan är det säkert en framkomlig väg att bråka om kollektivavtal, men det går ju uppenbarligen att stånga sig blodig mot detta utan att det ger någon större utdelning.

Så mitt enda (väldigt simpla och något som du redan naturligtvis har tänkt på) råd blir att då och då söka nya jobb för att se om någon nappar. Och kanske tänka lite utanför boxen här. Finns det arbeten som du skulle passa bra för även om de inte söker just en ”kock”? Typ jobba på golvet i en fabrik som tillverkar lunchlådor eller jobba på ett ålderdomshem där en av de viktiga uppgifterna är att fixa mat till de som bor där (säkert helt verklighetsfrånvända exempel eftersom jag inte kan dessa branscher, men du fattar nog vad jag menar). Ju fler potentiella jobb man kan söka, desto större är ju chansen att man får napp tillslut.

Vet inte om jag sa någonting vettigt eller något av nytta i över huvud taget. Kanske bara borde gå och sova :sleeping_bed:

Mysko bransch med många skojare.
Byt bransch, starta eget eller börja plugga.

1 gillning

Många mindre skolor och friskolor har egen kock. Det är nog inte det du arbetar med nu och mindre creddigt (?) men lönen bör vara bättre och du blir poppis bland barnen. :slight_smile:

Läste artikel om att krogar har svårt att hitta personal snabbt nu. Vet inte var detta gäller eller var du bor. Men kanske finns det en lucka här för dig att hitta en bra ny arbetsplats med bättre villkor.

Vad gäller familjen är det svårare att ge råd. Men om mannen vill ha en bil för 200000, medan du kan nöja dig med billigare, så kanske det inte är den du ska samäga. Viktigare då med bostaden. Att tex. kunna ta del av trolig värdeökning.

Utifrån att ni båda jobbar heltid och därmed drar in så mycket man normalt kan, tycker jag faktiskt han bör bidra med mer pengar. Det är ju inte så att du har valt att arbeta tex halvtid och då tjäna mindre pengar.

Lönemarknaden är helt åt helsike generellt fastän man lägger in lika mycket tid.

Ja detta har jag faktiskt tittat på. Har jobbat på ett vårdhem tidigare och tyckte det var skönt att enbart jobba dagtid. Har sökt bland många förskolor men inte ens kommit på interljvu, många verkar kräva att man även har erfarenhet inom barnomsorg/förskola vilket jag inte har.

Finns det möjlighet att bo i en större stad istället? Låter ju inte direkt optimalt att jobba i en skitbranch i en mindre ort där ryktet lätt går. I större städer är det omöjligt att ryktet kan spridas överallt, dvs du kan byta runt för att få bättre lön.

Enligt min erfarenhet så är det en väldigt gubbig bransch där man inte lyssnar på unga kvinnor. Säger man ifrån blir man mest tillsagd att vara tyst och jobba på.

1 gillning

Nej det är inte optimalt alls. Mja, vi bor på landet idag så jag pendlar till stan. Vi är nöjda på landet och trivs bra men vi ska flytta närmare en större stad på sikt, men fortfarande utanför, står inte ut i lägenhet. Så då kommer jag fortfarande att pendla med bil (glöm kollektivtrafiken när man slutar 02:00) och parkeringen blir dyrare ju större stad. :stuck_out_tongue:

Sen är väl lönen något bättre på större orter också kan jag tänka mig så det går kanske jämnt upp.

Jo jag såg också den på SVT. Man ska dock tänka att det är sommar nu och att det kommer lugna sig sen. Restaurangerna får skylla sig själva när det oftast enbart erbjuds timanställningar och otrygga anställningsvilllkor. Har sommarjobbat tidigare på “hippa” uteställen och fy fan vad hemskt det är. Extremt stressigt och dåligt betalt att serva turister tyvärr. Oftast så utnyttjar man bara studenter som går med på lite vad som helst.

Ja min sambo tycker också det är orättvist, han tycker jag jobbar betydligt hårdare än han. :slight_smile: Sen vet jag inte om mitt kön påverkar kanske? När jag talat med manliga kollegor har de oftast mer i lön än mig trots att de har mindre erfarenhet. Eller så är jag dålig på att förhandla.

1 gillning

Chefen har påstått att vi har kollektivavtal men det följs då inte…

Ja skatt betalas in tror jag, hade lite problem med tjänstepensionen för några år sedan men det blev löst till slut. Lönebeskeden brukar komma lite sent detsamma med lönen.

Jag hade 100% innan men nu under Corona var jag permiterad en period och nu har jag 93%. Inom restaurang så är det oftast timmar som gäller då beläggningen kan variera mycket. Som till synes är OB riktigt dåligt även vid avtal: OB-tillägg – Hotell- och restaurangfacket

A-kassan är jag med i.

Jag vet inte exakt var du bor men du har inte funderat på att jobba som kock på Maxi? Om jag inte är helt ute och cyklar så går deras kockar under handels avtal och tjänar bättre(dessutom är ob i krogbranschen skrattretande jämfört med handels). Dessutom kommer du mer än gärna få jobba på de andra avdelningarna så mycket du orkar/vill.

Är du bara öppen med att du vill framåt i karriären är och jobbar hårt är detta den mest underskattade branschen enligt mig. Själv klättrade jag ganska långt inom denna branschen innan jag bytte bransch.

1 gillning

Hmm det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag tror även t ex Kommunal har bättre avtal för OB om jag jobbar på förskola eller något hem?

Vet inte hur det är på just förskolor, jag syftade främst till skolor med förskoleklass till åk 6 t ex. Har barnen på en skola med egen kock och de hade också egen kock på tidigare skolan (nu kommunalt, då privat). Där de går nu kommer kocken direkt från restaurangbranschen.

Tror också på det du skriver om gubbig bransch. Har yngre kvinnliga släktingar som jobbar i restaurang och det är ingen brist på sexistiska historier att dela med sig av direkt.

Skulle du inte kunna tänka dig att byta bransch?