Tjäna mer pengar som kock?

Okej, ja jag söker det mesta inom skolor och liknande iaf, men det verkar svårt att få komma till verkar det som. Om jag skulle gissa så har många som förut jobbade på restaurang tagit många av de tjänsterna under corona.

Jo jag kan absolut och det är något jag tänker ofta på. Jag kan tänka mig att jobba med barn men det är just det där med utbildning som skon klämmer lite. Jag orkar inte riktigt gå i skolan igen är jag rädd. Först måste jag även plugga upp matten och engelska betygen för att ens kunna söka något och med mina skriv och läs svårigheter så blir allt sådant dubbel så jobbigt för mig.

1 gillning

Himmel och pannkaka. ingen borde arbeta under sådana villkor. Ägaren som driver det stället borde skämmas ögonen ur sig. Allting annat är bättre. Låt honom inte komma undan med det och hitta ett nytt arbete eller börja studera igen. Allting är bättre än det du gör nu, framförallt om du tänker många år fram i tiden. Jag blir ledsen bara av att läsa om det :slightly_frowning_face: .

2 gillningar

En yngre släkting till mig som har läs/skrivsvårigheter fick hjälp av arbetsförmedlingen att gå en lite anpassad utbildning till undersköterska. Han fick något slags bidrag under tiden han läste och han har inga studieskulder efter utbildningen. Han har haft jobb hela tiden efter utbildningen och började då som vikarie. Efter ett par år har han fast jobb och allt går bra för honom. Har du hört med arbetsförmedlingen om dom kan hjälpa dig vidare på något sätt? Kan vara värt att kolla i alla fall, tycker jag.

1 gillning

Ok.
Om det finns ett avtal som ni har kommit överens om men som sen inte följs så kanske man kan anta att ett avtalsbrott har begåtts, och då kan du väcka talan i domstol.
Men det är svårt att bevisa vad ni har kommit överens om om du inte får ett anställningsavtal.

Jag har också haft en sån här arbetsgivare tidigare och jag och mina kollegor upptäckte att vi tillsammans hade fått ut ca 1 miljon kronor för lite i lön.
Men vi väckte talan och alla fick ut sina pengar till sist.

En annan vän till mig blev blåst på ca 150000kr tror jag.
Han stämde arbetsgivaren som inte hade några pengar.
Det ärendet gick vidare till kronofogden och företaget gick i konkurs.

Det är hemskt att man inte kan lita på någon…

1 gillning

Restaurangbranschen är rutten på många sätt. Vi som restaurangkunder kan dra ett litet strå till stacken genom att välja bort restauranger med vidriga villkor. En bra start är https://www.schystavillkor.se/ som listar restauranger och hotell med kollektivavtal. Finns även som app.

Det löser inte trådskaparens akuta läge, men på sikt kan våra små val hjälpa andra i branschen.

1 gillning

Bra tips, ser dock att min arbetsplats finns med så märkningen säger inte allt :smiley:

Lite tankar kring just att ”tjäna mer pengar” så gjordes nyligen avsnitt om just detta, du kanske kan hitta något som är intressant där?:slightly_smiling_face:

Har inget mer att tillägga än det som har skrivits här tidigare, en sjuk bransch låter det som😢
Va påväg att bli kock själv, känner lite efter allt jag har läst och hört från kompisar att jag gjorde rätt att inte bli det, tyvärr.
Hoppas verkligen branschen blir bättre framöver!

2 gillningar

Vad ruttet! Om jag vore dig skulle jag ringa facket och bolla situationen med dem. Så att du förstår vilka rättigheter du har. De kanske har nåt bra tips. Om du är rädd för repressalier från arbetsgivaren kan du säkert hålla dig anonym.

Du skriver att ni väntar barn. Stort grattis! Det kommer kräva mycket energi och fokus från dig, så jag förstår att det inte är rätt tillfälle just nu att börja plugga till annan bransch.

Jag tycker att du måste prata ekonomi och trygghet med din sambo. Nu när ni blir en familj funkar det inte att en i familjen känner sig otrygg och stressad samtidigt som partnern bara blir rikare och rikare. Ni måste hitta en lösning som passar er, men för mig är det solklart att ni bör dela lika på månadssparandet.

4 gillningar

Såg detta idag och kom direkt att tänka på denna tråden:

https://www.npr.org/2021/07/20/1016081936/low-pay-no-benefits-rude-customers-restaurant-workers-quit-at-record-rate

Det är alltid trist när det blir problem med arbetsplatsen, jag jobbar själv som kock sedan ett par år tillbaka så jag omskolade mig från ett jobb inom säkerhetsbranschen. Slutade där av liknande anledningar som du tampas med. Men det är en helt annan historia.

Nu bor jag i en liten stad och utbudet här på restauranger är dåligt, och då restauranger som är bra arbetsplatser är ännu sämre (om man inte jobbar inom kommunen, vilket är själadödande).

Jag hittade ingen arbetsplats som passade mig eller som jag tyckte är bra nog för mig (jag är en riktigt bra kock, vilket jag bara vågar säga såhär på ett forum).
Så jag startade eget. En liten cateringfirma med ambitioner att expandera.
Nu vet jag inte om det är möjligt för dig men annars skulle jag fundera över saker att starta något eget. Du skriver att din sambo, och snart far till ditt barn har en bra inkomst så varför inte passa på att testa?
Fast, det kan vara klokt att vänta till du varit mamma-ledig :slight_smile: Passa på att fundera över sådant under mamma-ledigheten… om du får nån minut över.

Jag hoppas mitt svammel sa nånting, för kockar behövs, bra kockar behövs verkligen! Hoppas du hittar antingen en annan arbetsgivare eller att du vågar satsa på något eget.

1 gillning