Ngn som har erfarenhet att belåna sin nuvarande bostadsrätt för att få loss cash att lägga in i en ytterligare BR ?
Alla banker säger man kan belåna sin BR upp till 85%. Förutsatt att man klarar räntor/amorteringar såklart !
Alla banker ger exempel på att man kan belåna för att renovera, köpa bil/båt mm. Men ingen pratar om att belåna för att köpa ytterligare lgh (fastän det ju är mer värdeökande på sikt än att köpa en bil som bara minskar i värde !)
Vår (frun+jag) nuvarande BR är belånad till lite under 60%. Vill belåna den med 1-1.5 miljon för att kunna lägga in rejäl kontantinsats i ytterligare en BR. Förändrad familjesituation.
Ny belåningsgrad skulle bli 70% = långt från 85 procent !
Vad kan banken säga ? Speciellt om man sedan köper BR nr 2 med banklån genom samma bank. Då fattar de varför jag ville belåna min BR nr 1 några veckor tidigare. Känner de sig lurade då ? Kanske nekar lån till BR nr 2 …
Förutsatt att ni klarar båda kalkylerna så kommer banken bara att bli glada av att ni lånar mer pengar. Kan inte se anledning till att dom ska ha invändningar mot detta. Deras kalkyler är ganska hårda nu och vet ej om dom räknar med den tuffare kalkylen på båda lägenheterna för att ni utökar den befintliga. Men som sagt. Om er ekonomi har marginalen så tycker jag att det låter som en bra plan! (om dom börjar krångla så säger ni bara att ni vill begära ut ett amorteringsunderlag istället)
När vi köpte hus 2016 samt behöll tidigare fastighet så gjorde vi ungefär så, låg belåning på fastighet 1, Lånade upp till 85% , betalde avgifter, 15% av nya lånet och hade 500.000 att renovera med. Minns att banken var helt handfallen inför frågan om t.ex. låneutrymme när det var två fastigheter inblandade och jag gick utanför vanliga räknemodellen så jag gjorde uträkningen själv och skickade in till dom och som de sedan godkände. Inte jätteimponerad av det kontoret…
Inkomster av uthyrning faller utanför KALPmodellen. En del banker är väldigt restriktiva i dessa fall. Men visst, det är bara att fråga. Banken känner sig givetvis inte lurad på något sätt.
Jag har gjort detta, det var inga problem. Jag vill minnas att jag först frågade min bank SBAB. Sen ökade jag lånet på BRF 1 till 50%. Därefter köpte jag BRF 2 med 50% belåning från SBAB på den. Hyr inte ut. Jag var helt öppen med mina avsikter med banken.
Varför öka sina kostnader Och risker där marknaden är påväg ner? .
Man brukar få hyra ut 6-12 månader.
Är det då du ska sälja den med"jättevinst"?
Kanske bättre för alla(utom dig och likasinnade) om någon som inte har en lägenhet kan köpa till ett lägre pris.