Belåning av portfölj för att lösa utökat bolån med amortering

Hej,

Behöver lite hjälp om jag tänker rätt här:

Jag har utökat mitt bolån och valt alternativregeln. När mitt bolån löper ut 2024 kommer jag ha ca 50000kr kvar på den utökade delen som amorteras med 1200kr/mån.

Det jag nu tänker är att belåna min portfölj till 0% ränta och betala av detta lån och på så sätt slippa både amortering samt betala ränta på de 50000kr.

Belåningsgrad för mitt bolån idag under 50%.

Planen är att fortsätta månadsspara som vanligt.

Kanske är en tankevurpa men det motiverar mer att använda belåningen på detta sätt än att höja risken med att bara köpa mer värdepapper?

Kom gärna med era synpunkter och funderingar.

Det går väl bra att göra så. Jag tycker att upplägget låter lite reaktivt, men det är väl därför du skriver och frågar, för att du inte är säker på hur du ska göra. Vad var anledningen till att utöka bolånet?

Du kan ju överväga att belåna dina värdepapper redan idag och investera pengarna, istället för att vänta till 2024.

Vår bundna bolåneränta går också ut 2024, den ligger på 1.17 % idag. Vi kommer sannolikt inte amortera extra om räntan vi erbjuds då är under 3 %. Är det en faktor för dig, eller vill du bli av med lånet oavsett räntan?

Bolånet är redan utökat för 5 år sedan och i dagsläget har jag 1,17% ränta. Förväntar (spekulerar) dock 3% eller mer 2024

Ja skulle räntan bli 5% så kanske man gör tänka om.

Nu tror jag att jag har missförstått din strategi. Var inte tanken att belåna portföljen till 0 % ränta för att 2024 amortera bort tilläggslånet på bostaden om 50.000 kr?

Den strategin är i min värld bättre ju högre ränta du har på bolånet - skulle räntan vara över 5 % är det väl en strålande idé?

Vi belånade faktiskt portföljen till 0% och investerade pengarna, för att få en liten hävstång, i mitten av maj detta år. Så situationen är ganska lik den du beskriver (om jag tolkar dig rätt, vilket jag alltså är lite osäker på om jag gör). Vi investerar alltså hellre mer nu än att göra det senare, vi kan dra ner på de månatliga insättningarna (i dagsläget 19.000/mån) när det i så fall är dags vid en eventuell högre ränta 2024.

Tror du tolkar mig rätt, enda skillnaden är att jag inte tänkte belåna portföljen förrän det är dags att binda om bolånet 2024. Hur mycket hävstång kör du med?

Ja men då så. Då har vi lite olika riskbenägenhet helt enkelt. Jag har just nu 1,08 hävstång. Håller ganska god marginal till nivån där det börjar bli ränta, så att jag inte behöver gå in och titta så ofta.

Jag har inte räknat på hur mycket hävstång det blir om man räknar in bolånet, dock. Det är jag inte säker på att jag vill veta :neutral_face:.

Förlåt om jag missuppfattar vad du menar. Men du tänker belåna din portfölj och ta ut pengarna (50,000 kr) för att betala av delar av ditt huslån? Vill du ta ut de lånade pengarna från avanza så tar de än ränta på över 5 %, inte 0%. Men du kanske har annan bank än avanza

Vart står det att dom tar ut över 5% om jag tar ut pengarna från avanza vid belåning?

Nordnet kan du fortfarande ta ut pengar men deras räntor är saftigare och de ställer krav på din portfölj (om du vill ha ok ränta).

Ok detta missade jag helt, tack för att du påpekade detta :pray:

1 gillning