Jag håller på att tänka igenom min strategi kring lånet inför mitt kommande husköp och behöver lite tankespjärn. Har tänkt att en belåningsgrad på 75% är lämplig för mig. I praktiken har jag nog med besparingar för betydligt mindre belåning, och det öppnar upp intressanta möjligheter till låneupplägg. Avanza har ju exempelvis ett väldigt förmånliga private bankinglån för upp till 50% belåningsgrad och deras portföljbelåning har ju räntor som kan mäta sig med vanliga bolån om man har en nog stor portfölj. (1,29% ränta, upp till 10% av portföljvärdet (max 3 MSEK), 2,34% ränta upp till 25% av portföljvärdet)
Så jag funderar på om det skulle vara smart att i stället för ett vanligt bolåneupplägg med 75% bolån, lånar 50% till de förmånliga villkoren och sedan ökar på min portföljbelåning med de sista 25%? Då får jag samma totala hävstång i min ekonomi, väldigt bra räntor och dessutom amorteringsfritt.
Jag pratar alltså om följande två upplägg:
Alternativ 1 - vanligt bolåneupplägg:
25% Kontantinsats
75% Bolån
Alternativ 2 - nyttja portföljbelåning:
25% Kontantinsats
25% Portföljbelåning
50% Bolån
Notera att alternativ 2 inte innebär att man finansierar huset med portföljbelåning - man måste ju betala 50% kontant, för att sedan efterjusterar detta med ökad portföljbelåning för att få samma hävstångseffekt.
Fördelar alternativ 2:
- Bättre räntor både på bolånet och portföljbelåningen
- Inget amorteringskrav
Nackdelar:
- Kräver att man efter betalning fortfarande har en portfölj av storleken 4x25% för att erhålla bra ränta
- Kräver att man klarar av att betala 50% vid tillträdet.
- I någon mening blir det en inlåsningseffekt, då man inte kan använda aktieportföljen helt fritt.
Finns det några andra nackdelar med upplägget? Nåt annat jag missat?