Matematiskt har jag för mig att jag som ung skulle belåna mig med 2 kr per investerad krona i ett av avsnitten. Sen dess har jag tänkt kring det här med belåning och känner att det är något jag missar. Känns som en ”free lunch”. Om börsen faller med 20% eller mer finns det någon anledning för en långsiktig investerare att inte belåna sig? Förstår inte varför alla inte gör detta?
Rent statistiskt är det absolut rimligare att belåna en diversifierad fondportfölj några procent jämfört med att köpa en bostad med 85% belåning t.ex, så där har du rätt.
Om man är riktigt ung är det fullt rimligt och jag ångrar själv att jag inte belånade i coronakraschen… Jag tänkte faktiskt tanken på riktigt där i mitten av mars 2020 men vågade inte agera på det 
Men det som personligen gjorde mig lite riskavers där och då var att jag sparade till just en bostad. Även om man har 40-50 år på sig att spara ihop mera är det ju tråkigt om man har otur med timingen med belåning och sumpar en kontantinsats eller annat kortsiktigt mål man har om bara 3-5 år. Det var så jag resonerade…
Det är lätt att säga det nu men när kraschen kommer och tidningarna är fyllda med domedagen, då känns det inte lika självklart 
Förklarar lite med faran om man satsat fel och får aktierna tvångssålda ihop med en kvarvarande skuld om värdet går ner ännu mer i krisen.
Den som upplevt en djup och långvarig börskrasch har redan svaret på den där frågan. Coronakraschen var en udda fågel på så sätt att den var i princip över före den startade. Den som belånade sig under finanskrisen när börsen tappat 20 % fick först någon månads andrum före börsen tappade över 40 % till. Många hade belånat sig med sina aktier som säkerhet. Dessa tvångssåldes allt eftersom aktiemarknaden föll vidare vilket påskyndade nedgångarna ytterligare. Är du belånad till 100 % har du alltså 0 kr efter en nedgång på 50 %.
Det är lätt att sitta i en av de mest euforiska uppgångarna i mannaminne och tänka att man kommer att handla som bara den på botten i nästa krasch. Det är något helt annat att se sin aktieportfölj mer än halveras. En portfölj som kanske tagit flera år att bygga upp. Samtidigt kanske man riskerar att förlora jobbet för att krisen påverkar den sektorn man är verksam i. Belåning på det? Ja, men inte om man prioriterar nattsömnen. ![]()