Det är här jag tror att det är different denna gången… Jag tror inte dom kommer våga komma till den punkten då de höjer räntan tillräckligt för att minska inflationen… Jag tror inte ens att fed kommer kunna hålla uppe sin utlovade tapering till juni22, den kommer avta och börsen kommer fortfarande va beroende av sin drog som kallas stödköp…
Så kan det vara, svårt att förutspå hur det kommer bli i framtiden. Är dock tillräckligt övertygad om att aktier är framtiden för kunna att hålla min breda 90/10 portfölj i 30år + nu.
Det kommer svänga, konjunkturer kommer komma och gå, andra tillgångsslag kommer tidvis avkasta bättre än aktier. Det är priset jag får betala som långsiktig passiv aktieinvesterare helt enkelt.
Sanning med modifikation kom jag på, Nordnet Sverige indexfond hade ett maxbelopp per dag vilket gjorde att det tog några extra handelsdagar att köpa in sig. Men inte hela världen att ligga utanför några dagar Hoppas dock fortfarande på ett Sverigefondbyte i Lysa så jag kan gå tillbaka. Oerhört smidig och bra tjänst dom har.
Avanza Auto är inte tillräckligt bra i din smak? . Värför är Lysa bättre än din portfölj som du har idag? Bytte du bara Lysa för att de har 20% Sverige i lite smalare fond ? Amf fondförsäkring 75% Amf Global. 25% Amf Sverige .
Det är sant, men hade tyckt det vart värt att få det helautomatiska i Lysa om dom hade haft SEB Sverige indexnära istället för Öhman hållbar till den avgiften. Låg sömnlös i veckor pga Öhmans, det gör jag aldrig om.
Själv är jag inte så glad att slänga källskatten i sjön när jag investerar i global index. Riktigt dyr försäkring långsiktigt men känns tryggare än bara billig Sveriges index som troligtvis kommer ge mer långsiktigt men samtidigt högre risk. Men 0.20% extra i total avg känns tråkigt . Det är så alla försäkringar kostar men sällar man har så stor nytta av de . Sedan att man sover lite lugnare när man investerar globalt blir ganska nyttigt i längden ändå . Det är inte lätt att bo i Småland och slösa pengar på dyra fond avgifter . Men globalt index blir ändå billigt om man jämför det med något dyrt .
Så är det, men Jan har lärt mig att bara betala för försäkringar som jag verkligen behöver. Nordnet Sverige indexfond blir 0,4% billigare än LF global om man räknar med källskatten, blir helt enkelt för svårt att motstå ha en liten home bias på 20% när den finns