Beräkning av lån enligt amorteringskravet

Du amorterar 2% av det amorteringsgrundande kreditbeloppet kommande 5 år. Alltså samma belopp månadsvis under hela perioden.
När 5 år passerat kan du värdera om bostaden och således få ett nytt amorteringskrav

1 gillning

Kuriosa om annuitetslån i praktiken för oss. Fick ett Annuitetslån när vi köpte vårt första hus på 80-talet. Man sa att upplägget var större andel amortering med åren. 5 år bunden ränta. Insåg när 5 år gått att man startat om lånet igen från början då den minimala amorteringen inte ökade alls.Snarare minskade något. Dvs i praktiken ett evigt lån.
I fastighetspärmen som föregående ägare lämnat framgick samma sak av nivån på lånet över tid. Lånet hade knappt ammorterats alls sedan huset byggdes nästan 20 år tidigare. Ringde banken och frågade och dom konfirmerade att “jo så brukar kunderna vilja att vi gör” minns inte längre om något val jag gjorde på blanketten jag fick hade den effekten. . Väldigt bra för oss (och andra kunder ) då räntan låg på >10% och var tuff att klara av och värdet på lånet sjönk ändå snabbt pga höga inflationen och snabbt stigande fastighetspriser. Intressant ändå att lånet fortfarande skulle finnas kvar ungefär oförändrat för evigt i praktiken.

1 gillning

Nja, står det 50 års annuitetslån så skulle banken begå ett avtalsbrott om man ensidigt ändrade annuiteten.

Däremot ändras ju annuiteten och därmed fördelningen mellan ränta och amortering med automatik varje gång räntan ändras. (På den tiden hade de flesta fem års bindningstid). I mitten av 80-talet pendlade räntan mellan drygat 10 och 14 procent. Då kunde den beskrivna effekten uppstå, amorteringen kunde minska temporärt.

Sedan var det också så att lånade man mer pengar, löste lånet och tog ett nytt högre lån, så började amorteringsplanen om från början.

1 gillning

Är det verkligen så? Det är ju inte 2% av bostadsvärdet du amorterar, det är 2% av ursprungligt lånebelopp. Påverkas väl inte av en omvärdering. Däremot kan ju en omvärdering göra att belåningsgraden kommer under 50 eller 70%.

1 gillning

Jag tolkar det på samma sätt som @Economy förklarar det. Källan är FI:s regler som jag citerade ovan:

Mellan omvärderingar är det fast summa varje år, andel av högsta lånebelopp vid senaste värderingen. Så efter första omvärderingen, även om du inte hamnar på en lägre belåningsgrad så är det alltså det återstående lånestorleken (och inte den ursprungliga när du först tog lånet) vid omvärderingstillfället som ligger till grund för minimikravet. Sen kan ju varje bank kräva högre amortering enligt egna villkor.

2 gillningar

Ja ok, ni har nog rätt!

1 gillning

Tagit bort personlig information.

1 gillning

Det bestäms av ett sk. Amorteringsgrundande värde.

D.v.s. bostadens fastställda värde vid lånets utbetalning. (Eller senaste omvärdering men det får göras först efter fem år)

1 gillning

Vi får skilja på två saker.

En låntagare måste (enligt gällande regler) amortera 2 procent på Amorteringsgrundande värde om värdet ligger över 70 procent och 1 procent om värdet ligger över 50 procent. Amorteringen är densamma under fem år.

Ligger du under 50 procent kan du träffa vilken överenskommelse med banken som helst utan att FI har några synpunkter.

1 gillning

Ja jag är säker.
Du fått ett nytt amorteringsgrundande kreditbelopp vid omvärdering (så mycket lån du har vid den tidpunkten) och amortera därefter.

1 gillning