haha, välkommen till forumet @solis och roligt med ett chock-inlägg. Du skrämmer ju slag på oss riskaversa i forumet… ![]()
![]()
Som tidigare nämnt är det ju badrum + el som är det verkligt intressanta. Samt eventuella vattenläckor i största allmänhet.
Jag tycker personligen att det räcker om man gör 1-2 ordentliga inspektioner på visningarna. Där man har med sakkunnig släkting/vän i första hand, pannlampa och en fuktmätare.
Övrigt småfix som kan uppstå får ändå ställas i proportion till köpeskillingen tycker jag. Viktigare då att vara flexibel och säljaren till lags men att ha prutat ner priset så mycket man bara vågar
Då kan man leva med någon oförutsedd utgift för en tusenlapp här och där om affären gick snabbt, billigt och smidigt.
Men jag är ju lite färgad av pandemin… Man ansågs riktigt omständig om man skulle besikta bostadsrätter på den marknaden. Idag kanske attityden är annorlunda även om det är budgivning. ![]()
Skulle någon köpa en begagnad bil som inte hade besiktigats på 10 månader? Knappast. Att köpa en begagnad lägenhet för 3 miljoner verkar däremot vara OK…
Oavsett om man “får rätt” mot säljaren eller ej, så kan i ju ett fel innebära en väldig massa jobb och umbäranden. Tjat med säljaren, med brf, med juridiska ombud osv, för att inte tala om besväret när exempelvis badrummet skall repareras.
Jag anser mig inte ha kompetens själv. Personligen hade jag därför aldrig köpt en bostadsrätt utan att den hade varit besiktigad.
Förstår din poäng men det säljs ju massvis med bilar som inte har besiktigats på 10 månader. Så dålig liknelse kanske.
Tackar!
Men jag kan ju tillägga att när man har varit på tusentals visningar och man alltid snubblar vid mållinjen (lägenheter i innerstad Stockholm har tendens att få dolda bud och borttagna innan visning) så började jag tröttna!
Jag visste precis vilka frågor jag borde ställa och bad mäklaren att undersöka lägenheten via FaceTime! Varför måste jag vara fysisk på plats? Mäklares händer och ögon funkade lika bra ![]()
Ja det var väl modigt men man måste jag våga chansa ![]()