Besittningsrätt vid andrahandskontrakt skrivet som inneboende

Hej!

Jag känner någon (låt oss kalla denne för Kalle) som hyrt en lägenhet som inneboende. Av förstahandskontraktsinnehaveren har Kalle på papperet hyrt 1 rum ett år i taget enligt kontraktet, men i verkligheten hela lägenheten.

Nu verkar hyresvärden ha fått nyss om att förstahandskontraktsinnehaveren bor på annan ort, och Kalle skulle isf bli utkastad då förstahandskontraktsinnehaveren riskerar att förlora kontraktet.

Nu har Kalle hyrt i mer än 2 år, men på kontrakt i 1 år i taget. Finns det på något sätt för Kalle att hävda besittningsrätt och med hänsyn till att kontraktet egentliga avsikt har varit att hyra hela lägenheten?

Min uppfattning är att det krävs från början ett andrahandskontrakt med fastighetsinnehavaren för att en egentlig andrahandsuthyrning ska vara godkänd och att detta endast då skulle kunna ge besittningsrätt. En inneboende är dock enligt lag alltid okej.

Upplägget med att vara “inneboende” har naturligtvis varit så för att förstahandskontraktsinnehavaren velat ha en backup lägenhet om något händer, då personen inte tjänat ett öre på att hyra ut lägenheten. Kalle är en exemplarisk hyresgäst och denna lgh tillhör en väldigt stor fastighetsägare, med 100-tals lägenheter.

Har Kalle några rättsliga möjligheter att bo kvar i ett sådant här läge? Om det isf är så, var bör Kalle vända sig för att söka stöd?

2 gillningar

Hyresgästföreningen är ju en naturlig första väg ifall han är medlem där. Annars en jurist med kunskap om hyreskontrakt.

Det verkar som att det ska gå att väcka talan i tingsrätten för att få villkoren prövade:

Ska nog mycket till för att få rätt, skenkontrakt och olovlig andrahandsuthyrning gör att hyresvärden kan säga upp den som har lägenheten, om då andrahands hyresgästen skulle få ta över när man hyrt hela men hävdar inneboende låter osannolikt. Enda möjligheten är nog att hålla fast vid inneboende och hoppas värden går med på att föra över. Sedan kan ju Kalle vara intressant att få som förstahandsval och att värden därför frivilligt skriver kontrakt, men det är nog inte möjligt att kräva som jag ser det.

Om man hyrt ut en lägenhet olovligt så har man inga rättigheter alls. Att lägenheten hyrts ut under falska förespeglingar spelar knappast någon roll i sammanhanget. Någon besittningsrätt för Kalle är inte aktuell.

Hur hanterar man otillåtna andrahandsuthyrningar? - Fastighetsägarna (fastighetsagarna.se)

1 gillning

Som inneboende eller andrahandshyresgäst så har Kalle inget avtal med fastighetsägaren. Kontraktet är skrivet mellan förstahandshyresgästen och Kalle. Det är inte möjligt att hävda besittningsrätt gentemot fastighetsägaren. Dessutom har ju Kalle medvetet lurat fastighetsägaren genom detta upplägg.

2 gillningar

Andrahands hyresgäst har besittningsrätt efter två år. Hävda det och spela dum kring detaljerna. Den enkla lösningen är trots allt att Kalle tar över lägenheten.

Kan finnas öppning för Kalle att få tillbaka på hyran. Vad gäller inneboende i hyresrätt ska hyran delas efter kvadratmeterna. Kalle ska då betala full hyra för de kvadratmeter som hör till hans rum. Är övriga lägenheten gemensamt är det bara 50% för de kvadratmeterna.

Ja, någon som hyr i andra hand med tillåtelse från hyresvärden kan få besittningsrätt efter två år. Detta gäller om besittningsrätten inte har förhandlats bort. För den som hyr i andra hand utan tillåtelse finns ingen besittningsrätt oavsett omständigheter i övrigt.

Om det avtal som finns säger inneboende lär det inte går att säga att det var andrahandsuthyrning, och i så fall var det ju inte med värdens godkännande. Bättre att bara ge upp, som hyresvärd hade jag annars blockat dig som hyresgäst pga okynnes tvister

Tack för all feedback. Jag tror jag fått den hjälp som behövs, och jag tror nog kalle inte har ett case här.

Jag får hjälpa till att läsa kontraktet.