Bespoke/made to measure i Malmö-området

Hej,

Jag har nyligen bytt tjänst och kommit in i en mer uppklädd miljö från min tidigare roll där hoodies var normen. Jag märkte rätt snabbt att skjortor och t.o.m. slips faktiskt är något jag gillar och har börjat snegla på en skräddarsydd kostym. Dock så är det ju en hel vetenskap men har tack vare internet tillräckliga kunskaper för att i alla fall klara av en dialog med en skräddare nu :slight_smile: . Vad jag undrar, eftersom detta forum garanterat har en del kostymbärare av alla slag, är om någon har tips/rekommendationer på skräddare i Malmöområdet för kostymer? (inom skåne är också ok). Nu tänker jag ju inte savile row-klass, men fortfarande något så när vettigt. 10-20k-klassen-ish.

2 gillningar

Tror inte det finns bespoke i Malmö.

Jag skulle råda dig att gå till Engelska Herr. De har made to measure.

2 gillningar

Ja, de skulle jag också tipsa om, alternativt hade jag svängt in hos:

på Regementsgatan också.

1 gillning

Suitsupply i Köpenhamn, inte fullt skräddarsytt men de anpassar färdiga skjortor o kostymer efter dina mått. Allmänt känd som mest prisvärda alternativet i världen, hög kvalitet. Du kan ju googla och fråga GPT om dem…

Mvh

2 gillningar

Att få sånt skräddarsytt(bespoke) för 10-20k händer nog inte här i Sverige , men det finns en uppsjö alternativ för måttsydda kostymer(made to measure) väl inom din budget som jag tror du kommer att uppleva som ett stort lyft jämfört det du burit i fasta storlekar.

Jag har inte provat Pelote i Malmö, men hört gott om dem tidigare. Kan vara värt att kolla in.

Har du vägarna förbi Stockholm är Blugiallo att rekommendera.

1 gillning

Som nån nämnde finns ingen bespoke (skräddarsytt) i Malmö. Finns två ställen i Sverige och de ligger i sthlm, Götrich och AW Bauer. Alltså där man inte utgår från nån modell utan utgår enbart från alla dina mått och syr efter det.
Har inte koll på malmö alls, men däremot på sthlm, så återkom om även det skulle vara intressant. Made to measure (måttsytt) lär säkert finnas i malmö, men se upp lite med det i de lägre prisklasserna skulle jag säga. Det spelar rätt stor roll vem som tar måtten och hur kunniga dessa personer är. Så många gånger i de lite lägre prisklasserna 7-10 tkr, så kan det vara så att hittar man en på galgen som sitter riktigt bra och gör skräddarändringar kan detta nästan vara bättre än motsvarande måttsytt. Det finns vissa termer i branschen som måttsytt som folk ser drömskt på och som man tror ska förverkliga nån slags dröm, ungefär som en bankman som tar 1,5 % i avgift ska garantera 15 % avkastning varje år framåt. :wink: Man måste ser lite nyktert på det vad det är man får. En måttsydd kavaj för 7 tkr kan inte vara så bra konstruerad som många vill marknadsföra då det alltid triggar ett lite högre pris själva måttsömnadstjänsten.

5 gillningar

Kostymer kan se väldigt olika ut. Lägg lite tid på att titta och prova innan du bestämmer dig.

Själv är jag väldigt nöjd med Blugiallo.

Det finns säkert bra affärer/märken i Köpenhamn om det inte finns i Skåne.

1 gillning

Tack för tipsen. Bespoke är troligen utanför budgeten som frugan accepterar även om jag lätt velat lägga pengarna på det. Men det är just som du säger som gör mig lite ängslig, att made to measure inte lever upp till vad man tänker det ska vara.

1 gillning

Jag såg Shabany på Emporia i Malmö. https://www.shabany.com/
Någon som har erfarenhet av dem?

Ska kolla in dem helt klart. Tänkte inte på dem alls även om det är en helt uppenbar plats att kolla in. :S

Oh denna har jag helt missat. Det blir ett besök.

Pelote ska jag kolla in. Tack!

Men där finns ju danskar!

Hade inte ens tänkt på Köpenhamn så tack för det. Dock så är valutan inte det roligaste idag så lär ju bli en hel del dyrare där.

1 gillning

I vilken prisklass ligger Blugiallo för en “vanlig” nybörjarkostym (marinblå)?

Beror på tyget och vilken konstruktion , men 8-10k och uppåt. Det bästa är om du kan gå på en konsultation och berätta hur du ska använda din kostym, känna på olika tyger etc så kan du få råd om vad som sannolikt passar sig bäst.

Typen av tyg, såväl som konstruktion och detaljval kan påverka känslan och framtoningen på kostymen stort.

Du verkar ju bevandrad i det. Något tyg som du rekommenderar för en vanlig nybörjarkostym?

Mörkblått, kallas ofta navy blue eller midnight blue, är perfekt som första kostym.

High twist wool är min favorit eftersom det inte blir för varmt på sommaren. Men titta också gärna på en klassisk twill, tex.

Här är en guide till hur man kan tänka om stil, färg etc.
https://www.permanentstyle.com/2019/04/if-you-only-had-five-suits-a-capsule-collection.html

1 gillning

Det garanterat medlemmar på forumet som är betydligt mer bevandrade än mig i det hela, och jag vill verkligen rekommendera att du går och känner på tyger och frågar runt hos ett ställe som erbjuder MTM utifrån dina förutsättningar.

Men jag skulle för en första kostym tänka att jag vill ha en kostym/tyg som är så mångsidig som möjligt. Då är mörkgrå eller marinblå utmärkt färgval.

Jag vill också ha ett tyg som är bekvämt att bära hela året och som både kan se mer eller mindre formellt ut och lätt brytas av med uddabyxor.

Jag har tex en kostym i mörkblå fresco från Blugiallo som jag tycker är en sådan. Sen betyder tillvalen med typ av fickor, typ av slag, konstruktion etc också något för hur användbar den är för just dig.

Men i slutändan, kom ihåg att det viktiga är att kostymen är en kostym du vill bära, som du känner dig bekväm och inte utklädd i.

1 gillning

Ja, detta är viktigast av allt.
E

Tack! Skönt att se att mina tankar är helt i linje med den guiden du länkade. :slight_smile: