Bespoke/made to measure i Malmö-området

Jag har fått grepp om lapells, typ av fickor osv. Det är just tyget jag är extremt osäker på. Fresco, High twist wool, twill osv., trådtäthet/vikt. Har ingen erfarenhet alls av det och märker från skjorttyger jag sett tidigare att de ger mig verkligen ingenting att känna på. För mig känns de nästan alla likadana för handen, men det är en himla skillnad på kroppen. Samt saker som hur varma de är, underhåll osv spelar ju också en stor faktor, men hur avgör man det av en tygbit? Så är extremt tacksam om någon har erfarenhet eller guider till just vad man ska tänka på med de olika tygerna. Tycker de guider/filmer jag hittat mest rent allmänt går igenom dem och i stort ser alla nästan lika ut (förutom tweed såklart eller andra grövre tyger), men inte riktigt går in på djupet.

Jag vill också passa på att säga rent allmänt till alla hur tacksam jag är för alla tips och förslag ni gett! Tack!

3 gillningar

Det viktigaste är att en kostym sitter bra, inte märke eller pris, en kostym från dressman som sitter bra är bättre än en dyr dito som sitter dåligt.
Kan du hitta en kostym som sitter bra nog finns det ingen direkt anledning att börja med måttsytt om du inte har massor av personliga preferenser som inte kan stillas på annat vis. Mellanskillnaden i pengar ska du sen i stället lägga på att få passformen 100% medelst ändringar. Du behöver hitta en pålitlig herrekipering där någon kan hjälpa dig och som gör ändringarna själv. Borde gå att finna i malmö kan man tycka. Börja hos den som funnits längst i stan vilken det nu är.

1 gillning

Ja, har man standardmått kan en färdig kostym vara perfekt. Själv har jag sluttande och ojämna axlar och fick alltid fula veck kring dem. Måttsytt gjorde stor skillnad.

Har en kostym från Blugiallo som jag är grymt nöjd med, samt en som jag köpt från Vangelis i Sthlm (Second hand). Det är en mörkblå och mörkgrå som fungerar året om. Den ena är i en typ fresco/high twist wool och den andra i ull. Båda tygerna har olika struktur, men är lika härliga att bära.

Känns bra att du har fått andra riktigt bra tips på märken, samt guiden från Permanent style.

Sedan det klassiska färgtipset, köp inte svart kostym. Då både mörkgrått och mörkblått täcker upp alla olika situationer som kräver mörk kostym. Lycka till med köpet!

1 gillning

Götrich börjar på 15k om man står ut med att själva sömnaden sker i Asien någonstans. Tydligen är det dyrt med europeiska löner. Götrich & Co - Bespoke tailoring

Det här :point_up: Passformen är allt. Jag har fått så många komplimanger för mina kostymer:

1. köper en rea-kostym för 1500-2000kr på brothers/dressman. Väljer en som passar hyffsat och med hög kvalitet på tyget.
  2. Tar ovan kostym till skräddare, som syr om den perfekt till mig för 2000kr
  3. Gå ut och möt världen i en kostym som ser ut som 20k.
2 gillningar

Tack! och ja, svart, även om det är en strid i en annan tråd här om det, är totalt uteslutet. Det är mörkblå eller mellan/mörk-grå som är på radarn.

1 gillning

Ja, jag har på allvar övervägt detta men sen är dumsnobben i mig i vägen och säger: “Så kan man ju inte göra!”. Men det är ett kanontips. Dock så kommer då nästa problem. Jag känner inte tilll någon bra skräddare som jag vet gör just detta perfekt.

2 gillningar

Jag blev väldigt nöjd hos Helsingborgs skrädderi https://helsingborgsskradderi.nu/. Sytt om 2 st där. Han vet hur en kostym ska sitta. Finns garanterat någon duktig i Malmö också visserligen.

2 gillningar

Jag har använt Suityourself som mäter upp i Amsterdam men syr i Asien. Kostar runt 400-700 EUR lite beroende på tyg och features. Tar 2-3 månader från måtttagning till färdig kostym.

https://www.suit-yourself.nl/

Kanske finns liknande i Malmö?

1 gillning

Alltså, valutan avgör ju inte prislappen. Betalar du 12k här så kan du förmodligen hitta motsvarande Danmark för 8k DKK.

Det är lätt att göra tankefel som Skåning, speciellt om man minns 80- och 90-talets kurser. Sedan kan det såklart vara dyrare också, men det är ju en stor stad så det handlar ju om att hitta rätt ställe.

Det er det samme :denmark:
Jo du, tjena, det var tider det :sweat_smile:

Nja, nu arbetar jag i Danmark sen 20 år tillbaka i just Köpenhamn och jag måste säga att det stämmer ju inte alls. Priserna följer ju inte valutakurserna 1:1. Där är ju en hel del tröghet och i butiker är det mycket vanligt att priserna har en “standardskillnad” låt säga ~800DKK vs 1000SEK eller något sådant (kolla H&M-prislappar). Så när valutan som länge låg på 1.2 nu är 1.5 så har priserna inte ändrats i butikerna, men det blir rätt mycket mer SEK att punga ut för samma sak.

Hade dessutom en kollega från Norge på besök och han blev helt galen i shoppandet för att allt var på rea rent valutamässigt här :slight_smile:

Konkret exempel: Byxa H&M 499SEK/379DKK → ca 1.3, men valutan står i mer 1.5 → ca 580SEK.

Men jag klagar inte! Jag får ju en hel del mer SEK av att få lönen i DKK :slight_smile:

2 gillningar

Det jag menar är att Made to measure kan absolut leva upp till det medan vissa inte gör det. Många verkar tycka om blugiallo, jag gör det inte så mkt tex. Har sytt 2 st där
För ca 5-6 årsen och blev inte så nöjd så gått vidare till vad jag tycker ger bättre resultat men då också lite dyrare. Kanske låter konstigt men jag har tränat lite på gym och har framåtroterande axlar lite och få som kan lösa det på ett snyggt sätt (och ja jag är säkert petig då jag har kläder som stort intresse).

Intressant. Vem rekommenderar du istället?

Jag har kört med http://www.tailorstore.se/ i många år. När man väl har fått till måtten perfekt så är det bara att shoppa loss. Prisvärt och bra kvalitet enligt mina krav åtminstone. Går att beställa tygprover.

Rekommenderar saman amel. Mellanting mellan blugiallo och skräddarsytt som aw Bauer. Sen skulle jag ändå välja saman framför aw Bauer för de har en passform och stil jag mer gillar. Men tror nästan ändå att du ska börja med tex blugiallo och Suit supply som insteg på made to measure när jag tänker efter och göra din egen resa vad du gillar. Man lär sig längst vägen och du kommer göra misstag, tro mig, vad man tror man gillar och inte gillar. Sen kanske inte alla är grova misstag men svårt att veta exakt vad man gillar innan man har testat och då är det bättre att göra misstagen på billigare aktörer först. Du vet nog inte om du föredrar tyngre brittiska tyger uppåt 400g/m eller tunnare tyger runt 270-300g/m. Gillar du högre midja på byxorna, frontveck, enkel eller dubbelknäppt kavaj. Första gånger man måttsyr blir man helt till sig av alla val med knappar och färg på
Foder och allt annat man kanske välja….sen inser man efter ett tag att det viktigaste är passformen och hålla det så enkelt som möjligt, men det är en resa som allt annat. :slight_smile:

Sen kommer du inte uppskatta passforms detaljer heller om du inte lärt dig längs vägen och du kommer hitta din sweetspot vad som passar dig smakmässigt, för din plånbok och dina prioriteringar.

2 gillningar

Vad kostar en kavaj från Saman Amel?

Från ca 20.

1 gillning