Bespoke/made to measure i Malmö-området

Fattar vad du menar. Det är svårt att känna på ett litet tygprov hur det kommer kännas som färdig kavaj/kostym. Några tips att ge dig är:

• även om du bestämt dig för att köpa en kavaj, kostym på ett ställe som erbjuder mtm, gå runt i andra butiker och kläm och känn på kavajer som hänger färdiga på galgen. Prata med butikspersonalen vad det är för tyg, ibland är personal duktiga (ibland katastrofalt dåliga, som inom alla yrken).
  • Fråga personer på t.ex. instagram du tycker klär sig bra vad de uppskattar för tyger, vikt och färg.
  • Gå till ett ställe som gör mtm som du själv tycker har bra stil, det hjälper en hel del. Förklara för dom vad du är ute efter, de kanske ha några färdiga kavajer som väntar till andra kunder som du kan kika på. De ska kunna guida dig till bra resultat på tyger.

Jag gillar t.ex. matta strukturer mer än glansiga. Om det skulle vara min första kostym så hade jag som du varit inne på satsat på en mörkblå eller mörkgrå (jag föredrar blå, men personligt val) i borstad ull, något tyngre tyg som faller fint, ca 370 g kanske och med lite struktur i så det inte är helt platt. I en ganska mörkblå färg. Där har du en bra baskostym, sedan måste du titta, känna, prova dig fram vad just du gillar.

Så länge du inte kommer bära kostymen mycket och länge på sommaren så spelar det inte så stor roll vilket tyg du tar, det kommer funka. Absolut, en tunn härlig high twist wool, eller en ull/silke/linne blandning kan vara fantastiskt på sommaren, men inget du ska välja som första kostym tycker jag. High twist wool i för sig ett bra val som kan funka året om ändå, men tycker fortfarande ovan alternativ är bättre som första.

Så summa summarum, misstaget många gör är att snöa in så mkt på detaljer, lägga 100 timmar på internet att googla olika tyger, ungefär som hitta lägst avgift på indexfonder. Ut och prova, gå till ställen i verkliga världen som kan hjälpa dig och guida dig till bra tyger. Säg vad du ska ha kostymen till, hur du vill att den ska se ut och uppfattas så kommer det nog bli bra om du går till ett bra ställe.

2 gillningar