Betala av bolån genom vinst

Mina investerade pengar har snart gjort en vinst lika stor som det bolån jag har kvar, motsvarande 25 % belåning. Känns som en milstolpe.

Det känns väldigt positivt att jag började investera istället för att amortera när vinsten nu blivit så stor. Tack RT. Dock beror den låga belåningen mest på god värdeutveckling.

Känns nu väldigt frestande att nu plocka ut vinsten och betala av resten av bolånet. Samtidigt tänker jag att vinsten kan generera mer vinst.

Börjar jag kanske bli girig. Hur skulle ni göra?

Tänker att jag kanske borde njuta lite av vinsten genom att faktiskt synliggöra den lite genom att betala av lånet. Inte bara fortsätta samla på hög. Samtidigt känns det lite dumt när jag har så låg belåning och räntan är så låg fortfarande.

Har precis startat tjänsteföretag, men har en god ekonomisk situation. Har just nu lite halvkass fysisk hälsa. Har downshiftat och kommer endast jobba halvtid. Är 54 år. Ärvde även ett hus i Dalarna vid Siljan tillsammans med min syster som kommer säljas om några år. Har ca en årslön i kontanter på Sevenday och klarar mig på de inkomster jag har för tillfället.

1 gillning

Hej Martin
Grattis till vinsten och en bra ekonomisk situation.

När det gäller investeringar tycker jag det finns två bra grundregler:

1. Investera inte pengar du inte har råd att förlora.
  2. När du vunnit spelet, sluta spela. Dvs när du har de pengar du behöver är det dags att sänka risken och fokusera på att bevara pengarna snarare än att söka maximera avkastningen för att få dem att växa.

Jag tycker mig se mellan raderna i det du skriver att du tycker du har en god ekonomisk situation, men du verkar också osäker på hur hårt du ska satsa vidare. Min känsla är att du kanske är i området för regel nr två ovan. Det jag då skulle rekommendera dig är att fundera över hur mycket pengar du kommer behöva från och med nu för att kunna leva med den ekonomiska standard du önskar. Ta i beaktande de år du har kvar att arbeta och de intäkter det ger och hur det sedan är ut i pensionsprognosen. Fundera även på scenarion där du blir arbetslös eller långtidssjuk. Själv använder jag Jans “fyra-hinkar-modell” för att sortera in behoven efter tidshorisont. Glöm inte att sätta av pengar för eventuella drömmar du vill förverkliga.
Utifrån detta borde du kunna få en ganska tydlig idé om du behöver satsa vidare för att bygga upp mer pengar eller om du redan vunnit ditt spel.

Bostadslån på 25% är inget problem att ha kvar till en framtida försäljning men om det får dig att sova bättre på natten om du amorterat av delar eller hela så är det också något att beakta när du fördelar dina pengar i modellen.

Lycka till
Jörgen

2 gillningar

Jag skulle istället öka upp bolånet till minst 50% belåningsgrad. Ur ekonomisk synvinkel är en avbetald bostad rent stolligt med dessa låga räntor. Om man finner tillfredställelse i att vara skuldfri är det i en sådan situation bättre att hyra, såvida man inte bor någonstans där priserna är väldigt låga.

2 gillningar

Som @jorander är inne på så är 25% belåning ingen ”risk” att tala om, bolånet blir med tiden lättare att betala av tack vare inflationen, då lite lån är alltid bra att ha för att stärka dig ekonomiskt🙂

Så länge du gör något med pengarna du annars hade amorterat med, t.ex investera😊

1 gillning

Tack för feedback. Ja, 25 % är inte mycket. Och känns bättre att ha pengarna redo för annat vid behov. Kan bli svårare att belåna också utan vanlig inkomst från anställning. Kanske kan jag ha dem som kontanter på något kreditinstitut med lite ränta. En medelväg.

Exakt, problemet om du amorterar är att pengarna inte är så rörliga då, utan blir låsta i bostaden.
Däremot tycker jag inte att just ett sparkonto med ränta är vägen att gå, då hade jag hellre amorterat om du inte vet att du verkligen behöver ha tillgång till pengarna inom en snar framtid🙂

1 gillning

Har drömmar för framtiden. Skulle någon gång vilja köpa boende i Spanien. Och med tanke på låg inkomst kan det bli svårt att belåna. Vill ha kvar lägenheten.

1 gillning

När jag hade tillräckligt med pengar för att betala av hela mitt bolån så gjorde jag det. Mest för att jag var irriterad över att banken dubblat min ränta (1% → 2%) och att jag inte kände för att förhandla med dem igen. Jag skulle kanske ha haft några 100k extra idag om jag använt hjärnan i stället för hjärtat där och låtit pengarna ligga kvar på börsen.
Nu bor jag i ett land där bolåneräntan är avsevärt högre (3%) och jag är lite osäker på om jag ska köpa kontant eller låna när det blir dags. Så från det perspektivet känns det som att den som bor i Sverige och kan låna till 1% borde ha ett väldigt enkelt val. Men å andra sidan är det förstås alltid en extra risk att investera för lånade pengar.

1 gillning

Bra poäng där. Om jag köper något i Spanien kan det vara mycket värt att kunna betala kontant en stor del utan att behöva ta lån där till hög ränta. Om de överhuvudtaget skulle ge mig lån. Och banken här i Sverige är ju alltid svårt att få lån eller belåna utan fast anställning eller hög inkomst från sitt företag.

Jag låter dem nog vara kvar investerade åtminstone detta och eventuellt nästa år. Tror och hoppas på att det går bra under fasen då vi går ur pandemin och världen startar upp igen.

Men, men, man vet ju aldrig med börsen. Vad som helst kan ju hända.

Funderar nu istället på att kanske försöka belåna lite mer, upp till 30-40 %, då de just nu ser inkomsten jag hade för ett eller två år sedan. Om jag har förstått det rätt. Står just nu som anställd hos dem, då jag förutom min EF även står registrerad som anställd hos ett egenanställningsföretag. Kanske lite moraliskt fel, men juridiskt korrekt tror jag.

Inget fel i att öka belåningen lite om du behöver det. Det blir då en hävstång på dina investeringar. Det viktiga tycker jag är att strukturera upp vad pengar ska användas till och när de ska användas. Då ser du om det krävs ytterligare tillskott. Sedan kan du lägga upp en sparplan mot de mål du har och anpassa risken efter tidshorisonten.
Att amortera är ett sätt att sänka risken, men inte det enda.

1 gillning

Vet mest att jag kommer få svårt att belåna lägenheten i framtiden. Mer osäkert om och när jag vill använda pengarna till boende i Spanien. En dröm som jag får se när jag orkar ta tag i. Men då vill jag inte vara inlåst i en onödigt låg belåning utan möjlighet att kunna belåna mer. Efter att ha kollat upp värdering och sålda liknande lägenheter i mitt område ser jag nu att min belåning just nu endast är 20 %. Sedan kan priserna naturligtvis gå ner, men ändå. Och lånet är ju lika stort och kostar lika mycket. Men kanske lika bra att belåna mer om jag kan. Kostnaden varken ökar eller minskar med värdeutvecklingen på bostaden. Vet säkert att jag aldrig mer kommer jobba heltid.