Vi är ett par i 40-årsåldern som har relativt välbetalda jobb. Vi har aldrig varit intresserade av ekonomi utan all vår inkomst från lön har hamnat på ett klassiskt sparkonto hos SEB.
Vi är nu uppe i ett belopp på ca 2.500.000 sek sparat.
Vi bor i en villa som är värderad till ca 3.500.000 sek och där har vi ett lån på 1.500.000 sek som är bundet till 1,5% i ränta. Denna bindning går ut i februari 2024. Vi diskuterar nu vad vi ska göra när våran bindningstid går ut.
Vi båda är extrema trygghetsnarkomaner som tycker att investera pengar i aktier/fonder o.s.v. kommer ge oss båda en klump i magen och oro så detta är inget alternativ för oss.
Därför är våran spontana tanke att helt enkelt använda 1.500.000 sek av våra 2.500.000 sek att lösa huslånet när bindningstiden går ut. Då har vi ändå kvar en bra buffert på 1.000.000 sek för resor, eventuella renoveringar o.s.v.
Eftersom vi båda är väldigt dåliga på ekonomi kommer här därför frågan vi ställer oss. Finns det något negativt att ha betalt av hela sitt huslån? Ändrar det t.ex. vad man får tillbaka på skatten t.ex? Man har ju hört att ju mer lån desto mer får man tillbaka på skatten men det stämmer kanske inte?
Hade varit tacksamma för att få veta om det finns några nackdelar här? Förstår att ni flesta här kommer tycka det är galenskap att vi inte placerar dessa pengar men det passar tyvärr inte oss alls utan kommer bara leda till oro och ångest. Fördelarna med att betala av huslånet förstår vi, vi slipper då betala 5% i ränta på 1.500.000 sek som det verkar bli när lånen går ut i februari.
När man pratar om att man får tillbaka på skatten för lån så är det ränteavdraget som ligger på 30% av det ni betalar i ränta upp till en viss nivå. Att inte ha några lån innebär inte en skatteförlust eftersom ni då inte har betalat någon ränta att få tillbaka skattepengar på.
Det finns inget som är rätt eller fel gällande att vara skuldfri eller inte. Jag själv valde att betala av hela mitt bolån och ångrar inte det. Självklart är det ekonomiskt smartare att investera pengarna men som ni själva säger gäller det att vara med på börsens svängningar och det är inte alla bekväma med – vilket är helt naturligt!
Om det står mellan att spara på ett sparkonto eller betala av bolånet ska ni helt klart betala av lånet. Det är ju några månader kvar innan bindningstiden går ut så kolla gärna runt lite här och i andra forum hur andra har resonerat. Välj sedan det som får er att sova bäst om natten.
Gör både och? Ni kan ju uppenbarligen spara. Hur vore det att betala av hela lånet i februari och från och med nu investera 500.000 pö om pö i billig global indexfond utslaget på många månader?
Hur mycket kommer ni fortsättningsvis spara i månaden?
Får ni ingen ångest och oro alls över att era pengar gör förlust år efter år och tappar hela tiden i köpkraft? Varje år så kommer eran köpkraft minska med flera procent eftersom att inflationen alltid kommer att vara högre än vad räntan är på erat sparkonto. Det är nämligen inte alla som förstår att de gör en garanterad förlust genom att bara hålla sig till sparkonto.
…så hade jag löst lånet när det löper ut. Det är extremt tillfredställande för nattsömnen att slippa tänka på det. Vill ni ändå inte investera på börsen är det ju toppen att ge tillbaka till sig själv på det sättet. Det finns ju ändå bra med slantar i vardagen och en god buffert.
Nackdelen som finns (utöver bättre avkastning, som ni ju ändå inte är beredda att ta risken för) så är det svårigheten att få lån i framtiden om åren går. Men som sagt, med buffert och bra vardagsekonomi så ser jag inget behov av det utifrån din beskrivning av läget.
A skatteåterbäringen är en “vinst” är bara att lura sig själv, precis som @Anonym skriver.
Jag/vi har lite huslån kvar vi inte tänker lösa. Det känns bra att ha en stor buffer om man skulle exempelvis få för sig att köpa något dyrt som ex en lägenhet någonstans varmt.
Då vi är pensionärer är det inte så lätt att få nytt lån på bra vilkor. Räntan man får på sparandet är bara en aning lägre än huslånet för dom flesta.
MEN . Jag löste studielånet trots att det var smartare att behålla det. Kändes bra.
Baserat på det ni skrivit gissar jag att ni kommer att gilla känslan av att vara skuldfria. Och ni har 1Msek kvar och den summan kommer säkert att öka gissar jag.
MEN för guds skull placera om sparpengarna på konto hos annan bank med bättre ränta.
Det spelar verkligen roll nu!
Att bidra till storbankerna stora vinst på ca 200Miljarder med en stor summa egna pengar helt i onödan skulle störa mig nåt oerhört.
Om inte annat för att jag tycker dåliga vilkor skall premieras med att man röstar med fötterna.
Jag har SANTANDER CONSUMER BANK för kontokort och sparkonto (Norsk bankgaranti. Norge har 14500 Miljarder i oljefonden och är ett NATO-land sedan länge. Det är nog så säkert det kan bli).
Obegränsade uttag där pengarna kommer till din Gamla bank inom 24 timmar ger just nu 3,75%.
Finns banker med över 4% men dom har jag ingen koll på
Svaret kom med i er fråga. Ni värderar tryggheten och en ultra-stabil ekonomi. Betala av hela skulden och sen starta ett månadssparande i en globalfond med 0,2% avgift med pengar ni inte kommer att sakna, så har ni löst er investeringsresa livet ut. Grattis, ni har varit superduktiga. Låt ingen övertyga er om något om det innebär att ni sover sämre om nätterna. Ni har inkomster till att skapa en riktigt behaglig pension även om ni tar lite lägre avkastning på lite av pengarna.