Tja
Detta blir mitt första inlägg i detta väldigt lärorika forum
Så jag har lite funderingar hur jag och min sambo ska lägga upp våran privatekonomi.
Kort sammanfattning: Sambon hade ett skuldberg på ca 800 000 kr med en månadskostnad på ca 17 000 kr i månaden.
Eftersom jag var nästan helt skuldfri så löste jag ut de värsta lånen så jag har totalt 550 000 kr uppdelat på två lån och hon har resterande kvar.
Jag amorterar kring 6000 kr varje månad. I och med att hon har varit sjukskriven så har det varit knapert men vi har fått det att fungera. Nu är tanken att hon ska gå tillbaka och jobba igen vilket ger lite mer klirr i kassan.
Jag har fått höra väldigt olika alternativ hur man i dagsläget lägger upp det. Med tanke på inflationen osv men jag har ingen aning hur sådant fungerar.
Amortera kanske 1000-1500 kr mer varje månad?
Lägga undan pengar och sedan amortera en större klumpsumma?
Varför vänta? Du räntar ju pengarna under tiden som de är lånade. Amortera så mycket som möjligt direkt.
Kom ihåg, inflationen gör INGENTING med dina lån om du inte får löneökningar i samma storlek som inflationen.
Edit: om ni nu kommer få större inkomster, lägg så stor del som möjligt av dessa på att amortera, bevisligen klarade ni er med sjukersättning också. Den typen av skulder som du beskriver behöver man bli av med så fort det bara går.
Tack för svar!
Jag blev osäker när flera har sagt att det är bättre att ruva på pengarna nu. Det är blancolån det gäller för oss så det är något jag vill få bort så snabbt som möjligt Jag har försökt bygga en liten buffert av smulorna som blivit över som förhoppningsvis räcker för eventuella “kriser”
Är ni trygga med ekonomin i övrigt (t.ex beredskap för oväntade utgifter)hade jag, som andra redan skrivit, försökt bli av med blancolånen så snabbt som möjligt.
Du agerar helt rätt om din och sambons relation håller livet ut.
Du agerar helt fel om din och sambons relation riskerar ta slut.
Du kan inte förutse om relationen tar slut om 10 år, men skaffar du ny skuldsatt sambo att betala för vart 10e år, då förstör du din livstidsekonomi brutalt.
Jag vill föreslå att din sambo betalar sina lån, men att du betalar mer utgifter, proportionellt utifrån inkomst mer av hushållets utgifter.
Ett sätt att få jämnare inkomst över årets alla månader kan vara att jämka. Skattejämkning kan man ansöka om hos Skatteverket, kolla upp det på Skatteverkets hemsida om ni inte redan jämkar.
Förmodligen inte vad du vill höra men det här låter inte som en lämplig person att slå sig ihop med, du borde nog fundera på om detta verkligen är det bästa för dig. Du kommer ju få senarelägga din egen pension och leva ett fattigare liv om det är detta dina pengar skall gå till. Påminner mig om en f d kollega som blev sambo med en yngre läkarstudent. Han försörjde henne under hela läkarutbildningen så hon slapp studielån och sen var tanken att de tillsammans skulle leva loppan när hennes läkarlön tillkom. Men så fort läkarexamen var klar var det bye-bye och hon skaffade sig då en ny man.
Hmm, låt mig gissa. Det var inte din fd kollega som gjorde slut i samband med läkarexamen. När man är ihop med någon så är det viktigt att veta varför. Man behöver vara lite på sin vakt kring sin ekonomi och relationer. Om man är generös (som jag) behöver man vara tydlig inför sig själv att generositeten är från en själv, och inte ett måste för att relationen ska fortleva.