Betala av på lånet med uppskovspengar som ligger i fonder? (Nu alltså)

Snabb gallup: Jag och min fru ”fick” det räntefria lån som uppskjuten skatt vid försäljning av bostad inneburit. Vi placerade dem i Avanza Zero för ett par år sedan, de har växt där med ca 30% och motsvarar nu totalt ca 400kkr. Givet att räntan fortsätter ticka uppåt, är det vettigt att plocka hem vinsten och betala på huslånet till banken istället i det här läget? Huset är för närvarande värderat till ca 4,4 miljoner och vi har ca 2,1 miljoner i lån. Hur skulle ni gjort? (Vi har rörlig ränta…)

Hej!

Jag hade i ditt fall (och har i mitt fall) valt att ha pengarna investerade istället för att betala av på lånet.

Mvh

2 gillningar

Motivering? Förväntningen att börsen kommer gå bättre än ränteförlusten helt enkelt?

1 gillning

@Peter_Robin

Ja precis. I vårt långsiktiga sparande så tycker vi att pengarna gör mer nytta på börsen. Speciellt nu när det inte är någon ränta på uppskovet.
Men först så använde vi faktiskt en del av vinsten till handpenningen för att komma ner till 1%-amortering. Det tycker vi är en lagom nivå för oss.

2 gillningar

Garanterad avkastning vs potentiell avkastning. Ju högre räntor, desto mer lockande med avbetalning.

Ni har relativt låg belåningsgrad, så ni behöver inte vara jätteoroliga för prisfall. Så inte någon större oro som du betalar bort.

Varför inte gå på mellanting? Lös lån ner till 2 MSEK jämnt. Låt resten ligga kvar på börsen.

1 gillning