Betala CSN kvartalsvis eller månadsbetalning?

Du har rätt. I mitt fall betalar jag 10k om året till CSN, men har en förmögenhet på 40 miljoner, så min relativa intjäning på det blir väldigt liten. Å andra sidan är jag snål nog att behålla lånet. Förmodligen är jag inte helt rationell.

1 gillning

Fast enligt CSNs hemsida räknas räntan per DAG. Räntan fastställs i början av året givet att man följer betalningsplanen, men varje gång man gör en inbetalning räknas räntan om, så om man gör en betalning i början av året sparar man in räntekostnader.

Jag har för övrigt funderat en del på månads- vs. kvartalsbetalning men om jag tänker rätt jämnar det ut sig.

• Betalar man månadsvis betalar man i slutet av varje månad
  • Betalar man kvartalsvis betalar man i slutet av kvartalets andra månad (t.ex. februari för Q1), dvs första månaden betalas “en månad senare”, andra månaden betalas precis som vid månadsbetalning, och den tredje månaden betalas “en månad i förskott”.
  • Om man istället betalar in hela årets belopp i början av året betalar man flera månader “i förskott” jämfört med de andra alternativen. Vad jag förstår så blir beloppet CSN sätter samma oavsett vad man väljer, men med detta alternativ blir räntan lägre och avbetalningen större.

Givet att räntan räknas per dag - borde det inte helt jämna ut sig mellan månad/kvartal då? Det är endast årsbetalning i början av året där man sparar på räntan?

1 gillning

Håller med dig. Med ett årsbelopp på 18 000 kr så de två alternativ man har som det är någon större skillnad att betala (1) 18 000 kr den 28/2 eller (2) 1500 kr/månad. Skillnaden i ränta mellan de två alternativen är försumbar. Alternativ (1) innebär överslagsmässigt en räntekostnad på årsbeloppet på 2% * 18000 kr * 2/12 månader = 60 kr och (2) ungefär 18000 * 0.5 * 2%=180 kr.

120 kr dyrare/år att betala per månad, men å andra sidan har man i snitt 9 000 kr till man kan investera. Ska dock investeras med låg risk eftersom delar av beloppet ska ut varje månad…

Du bör också spara avgifter. Där är en registreringsavgift @150 kr per inbetalning om jag förstår det rätt

Nu var det här länge sedan men mitt lån och min mans var uppdelat i två klumpar var (olika återbetalningssystem). Det här var så länge sedan att man fortfarande betalade sina lån via bankgiroblanketter som fylldes i och lades i ett kuvert och postades till bankgirot. För oss skulle alltså fyra rader ocr nr fyllas i. På ngt sätt lyckades jag blanda ihop blanketterna och fyllde i en av våra ocr två ggr och det andra numret inte alls. Resultatet blev att vi betalade två gånger på ett av lånen för en person och inte alls på det andra lånet för samma person. Resultatet blev den första och enda påminnelseavgiften från CSN, den var lika skrämmande då😱. Så jag skulle absolut råda att kolla upp noga vilket ocr och regler som gäller om man på eget bevåg ändrar sin betalningsplan.

1 gillning

Jag gjorde som många andra i tråden och bytte från kvartalsvis fakturering till månadsvis för att få ett jämnare kassaflöde.