Ni som har 3-månaders ränta, betalar ni räntan varje månad eller samlat var tredje månad?
Själv har jag alltid betalat var tredje månad.
Hur gör ni och varför?
- Betalar varje månad
- Betalar var tredje månad
Ni som har 3-månaders ränta, betalar ni räntan varje månad eller samlat var tredje månad?
Själv har jag alltid betalat var tredje månad.
Hur gör ni och varför?
Jag betalar bolån, elräkning, försäkringar och alla andra kostnader löpande månadsvis om de inte leder till oskäliga merkostnader. Det är enklast.
Jag kör var tredje månad på lånet då banken drar det automatiskt från ett sparkonto. Jag får ingen rabatt om jag betalar varje månad och det var tanken bakom beslutet många är sedan. Nu när jag funderar på FIRE så är jag inne på att låta dem dra det per månad så blir det jämnare utgifter månad till månad.
Försäkringar har jag kört årsvis, men senaste bilförsäkringen gick över till halvårsvis.
Vad är det för tramsbank?
Det är Nordea, men nu har jag fått ut amorteringsunderlag och är på väg bort till lägre ränta.
Bara för att vara tydlig, jag syftade inte på ränterabatten ![]()
Menade bara på att de får pengarna i förtid och kan låna ut dem men jag får inte del av dessa småpengar. Det var så jag tänkte när jag skaffade lånet många år sedan och räntorna låg mycket högre och jag hade ränta på sparkontot.
Edit: Jag har inte samma syn idag
Jag har som utgångspunkt att så mycket som möjligt dras månadsvis. Det blir ett jämnare flöde på så sätt.
jag har inte riktigt brytt mig ur det perspektivet då jag haft ett överskott på sparkonto. Men nu funderar jag på att ändra till månadsvisa betalningar bara för att förenkla ännu mer.
Intressant. Jag tror det blir småpengar med 3 månaders eller 1 månads kapitalisering på mina lån. Men det intressanta är att jag inte kan komma ihåg att jag någonsin under mer än 35 år haft något annat än 1 månads betalning.
Jag fick frågan vid sittande möte 2009 och svarade var tredje månad. Trodde då att alla fick frågan ![]()
Hade aldrig haft något lån innan dess …
Baserat på svaren verkar jag vara ensam ![]()
Jag hade också tre månader men har sedan dess ändrat tankesätt till att så mycket som möjligt ska dras månadsvis. Vill helst inte har alltför mycket pengar som skvalpar till låg/ingen ränta och vill gärna kunna få en bättre överblick över utgifter. Då tycker jag månadsvis är bäst.
Har haft kvartalsvis men bytt till varje månad för ett jämnare flöde.
Stabelo via Avanza har månadsvis. Trodde det var så överallt.
Med tanke på svaren så verkar det vara default. Har inte koll om de erbjuder det längre. Bankerna tjänar på månadsbetalningar, antar att de inte vill ha det annorlunda.