Betalar idag av mitt CSN lån kvartalsvis och såg att det fanns en möjlighet till att ändra till månadsbetalning, finns det några för- nackdelar med att göra det?
Den största fördelen jag ser med att betala månadsvis är att det är enklare att få en överblick och betalningen blir en naturlig del av utgifterna varje månad - istället för att det ska komma i större klumpar varje kvartal.
Tjänar man något på att betala kvatslsvis istället för per månad? Jag har alltid betalat CSN månadsvis och numera brukar jag försöka lägga allt per månad och med autogiro. Kassaflödet blir jämnare. Och man brukar inte få någon rabatt bara för att betalningarna sker med större belopp i förväg.
Jag betalar mitt en gång per år så fort jag får mitt årsbelopp. Då vet jag att det är ur vägen och får bättre översikt över kostnaderna resten av året och slipper tänka på CSN varje månad.
Betalade också en gång per år förut men sen ändrade jag strategi att få så mycket som möjligt att faktureras månadsvis. Tycker det ger bra överblick att få allt per månad istället för bulkvis
Jag har inte vågat gå över till månadsvis för att jag inte vill riskera att missa någon betalning. CSN har ju otroligt hög påminnelseavgift. Bättre att få det ur världen och minska riskytan. Autogiro verkar också riskabelt med just denna fakturan av samma anledning.
Kvartalsvis med e-faktura har däremot fungerat bra för mig.
Jag får fyra inbetalningskort i början av året och brukar betala varje månad fast betalningarna egentligen ska in i februari, maj, augusti och november.
Jag minns inte säkert varför jag började göra så min gissar att jag kanske tänkte att jag ville slippa betala en räkning med novemberlönen då det tillkom extra kostnader för julen. Nu spelar inte det längre någon roll men jag har ändå fortsatt göra så.
För några år sedan bytte CSN betalningssystem. Allas autogiros togs bort och man måste lägga in det igen själv. Låg ett meddelande i internetbanken om det, som jag såg av en slump ett par dagar innan betalningsdag. De jäklarna skrev rakt ut att om betalning inte inkommer enligt plan utgår påminnelseavgift. Undrar hur lagligt det är? De får inte in pengar pga deras handling, kan de då ta ut avgift? Världens bästa affärside!
Hur gör du då? Jag klickade runt och såg “Ändra till månadsbetalning” men om jag vill få det ur världen nästa år i Januari och betala hela året hur gör man då?
Bara att sätta in pengarna och de fattar att inte dra autogiro?
Du använder det OCR nummer du får för första inbetalningen (eller personnummer, har jag för mig också går - kolla deras hemsida). I första hand går då den betalningen för att täcka alla uppdelade inbetalningar gentemot årsbeloppet och sen mot totalskulden.
Har du satt upp autogiro kan du säker höra av dig till dom och meddela att du har för avsikt att göra årsbetalning istället.
Brukar betala hela årsbeloppet med en gång, vill mest ha det avklarat så snabbt som möjligt. Jag känner att det gör det lättare för mig att planera resten av året - men det kanske inte är det mest förmånliga sättet att göra det på.
Jag fick nyligen erbjudande om e-faktura från csn, kolla om du/ni kan få det med så dyker den upp på din bank varje månad:) Mycket smidigare än att hålla koll på pappersfakturor och ifall man betalat eller inte:o
Att betala varje månad gör ju så att man får mer pengar över till sparande. Vilket gör att pengarna gör mer nytt hos dig än hos CSN i förskott. Om du betalar in allt i januari så betalar du räntan för december redan i januari. Det som är fel med CSN, räntan räknas inte per månad