Betala själva eller få i julklapp?

Jag har 2 söner som är 18 och 21. Dom bor hemma och kommer att göra det ett antal år framöver. Bla. pga problematik med adhd. Nu vill dom har ett PS5. Dom har kommit överens om att dom kan dela på kostnaden. (Dom har råd). Men jag hade tänkte att ge dom det i julklapp. Men finns det en fördel att låta dom betala själv? Då får dom ta ev. sina egna pengar. Jag tycker detta är en intressant frågeställning.

Att du betalar av dina egna pengar känns ju lite. Men tar vi av mina pengar så blir dom ju deras så småning om…

Mina barn får betala det mesta själv. Du gör dem en tjänst om de lär sig pengars värde.

3 gillningar

Öh, ja…!

Det är två vuxna barn du har. Klart att det finns en vinst om de köper tillsammans och du inte stöttar. Annars fastnar det ju aldrig hur man betalar för sig, sparar först och köper sedan.

Vill du sedan ge dem det i julklapp är det ju enbart ditt beslut och handlar då om givandets glädje. Det är en annan fråga.

Jag ger mina julklappar, men jag skulle inte gå in och pröjsa ett tevespel för det. De har sina idéer om vad de vill ha pengarna till och det gör dem till ansvarstagande vuxna.

Klart det finns potentiell vinst av att låta de stå för kostnaden själva. Hur stor är svårt för oss att avgöra. Hur är de med pengar? Har de lyckats spara ihop till saker innan? Är det här en skill de behöver tillförskaffa sig eller redan besitter? Vad som är bäst för dina barn är du nog bäst på avgöra.
Att köpa julklapp till sina barn är ju inte heller så konstigt och behöver naturligtvis inte per automatik vara fel. Finns det något att lära här som de behöver lära sig?
Är de genrellt duktiga med pengar redan och de inte kommer slösa pengarna på annat onödigt direkt så kan ju det vara något som förstärks om du köper det åt dom om du är tydlig med att det är det du vill belöna. Du kan ju tex här säga att du köper ps5an om de lägger pengarna på långsiktigt investerande istället, för att stärka ett befintligt eller att starta upp och lära dom om det.
Utgår vi från vad som är ultimat finns det ju inget one size fits all här även om att låta de betala själva sannolikt inte kan vara negativt och därmed kanske det säkraste valet för ett positivt utfall.
Kommer du till slutsatsen att det bästa för just dina barn är att köpa PS5an själva kan du ju köpa spel till dom eller ett årsmedlemskap på PS plus där mängder av spel ingår och nya läggs till varje månad!