Betallösningar med integritet?

Hej
Jag håller på att sätta upp en webbshop. Det är ingen färdig lösning utan jag gör den själv. Det vore så klart bra om kunderna kunde betala med kort. Dock tycker jag att det är tråkigt med Klarna. Säkert praktiskt för företagare men jag vill värna om kundernas integritet.
Klarna skriver bland annat så här “Om du vill begränsa delning av data med tredje part är du välkommen att chatta med vår kundservice och skicka en förfrågan” (Hur kan jag begära att mina personuppgifter ska raderas? – Klarna Sverige) Det duger inte!

Finns det någon kortbetalnings-tjänst som inte delar kunduppgifter med utomstående?

Jag söker enbart kortbetalning och inte fakturatjänst. Alltså kunden ska göra en kortbetalning och jag (min webbshop) ska få veta om betalningen gick igenom eller ej. Direkt banköverföring vore ett plus.

Men alltså, ingen delning av information med utomstående och ingen möjlighet till faktura/avbetalningsplan.

Någon som har tips?

2 gillningar

De traditionella bankerna är nog bättre då du i grunden betalar för deras banktjänster på ett eller annat vis. Flera av de ny gratistjänsterna är ju gratis av en anledning. Öppnar du Klarna t ex så bombaderas man med erbjudande(läs: reklam) som säkert riktas mot dig med hjälp av vad du köpt innan.

Så jag hade nog satsat på typ antingen kort, dkicka in pengar med brev eller kanske Krypto på något vis.

Klarna är väl inte gratis för företaget?

Minst två av de traditionella bankerna, SEB och Nordea erbjuder checkout kortbetalning med Worldline, (Bambora). Jag har försökt ta reda på hur de använder kundernas uppgifter men det är inte lätt att hitta. Har slängt iväg ett mail till dem, får se vad de svarar.

Har inte valt bank än heller så vet inte vilka lösningar jag kommer ha tillgång till via min bank, men är ändå intresserad av att jämföra vilka lösningar som finns.

Har du undersökt dessa https://www.adyen.com vet dock inte hur/om de delar data men andra , men undvik alltid Klarna !!

1 gillning

Stripe https://stripe.com finns också för kortbetalningar.
Hur de värnar om integritet vet jag inte, men den avsäger man sig väl i princip när man använder sig utav kortbetalningar ändå.

1 gillning

Stripe är i mina ögon den bästa lösningen och har kanon api stöd. Du kan i princip styra allt via api requests. Och de är genuint ett riktigt tech bolag, har lyssnat på deras föredrag genom olika kodkanaler. Har aldrig hört något dåligt om dem. Klarna är bra för den svenska publiken. Hade valt Stripe alla dar i veckan

Bra funderingar och helt rätt tänk att ha kunden i fokus!

Tekniskt sett finns det många betalningsleverantörer /psps som är väldigt vassa, här ligger Klarna, Adyen och Stripe i framkant.
Val mellan dem bör baseras på pris, vilka betalningsmetoder som erbjuds och integrationsmöjligheter.

När det gäller vilken data de delar med vem måste respektive kontrakt läsas för att få reda på det (oftast - Klarna är nog rätt öppna med sin info här). Av naturen delas data med fler t.ex. för att göra bedrägerikoll eller olika tjänster leverantörerna själva använder, tex i kortbetalningar.

Vissa betalningsmetoder är bättre än andra, och ur ett svenskt perspektiv tycker jag Swish ligger i framkant då de kräver väldigt lite personlig data från kunder för att fungera.
Kortbetalningar är däremot en metod där data naturligt delas mellan många parter, i syfte att det ska fungera (din bank, kundens bank, pspn, kortföretaget).

Börja med betalningsmetoder och generellt erbjudande och när du hittat en leverantör som är intressant kan du sen djupdyka i hur de hanterar data.

Kolla dibs/nets också. Väldigt längesen jag jobbade mot deras betallösning men den var enkel och robust då.