Tacka nej (chans till full betalning, men troligen ingen affär)
Tacka ja (chans till försäljning, men något lägre pris)
Förhandla med köparen. Kom överens om något mellanting mellan 1 & 2
Hitta bättre köpare.
Om 4 känns svår betalar köparen mer än marknadsmässigt för kåken. I det läget är det klokt att försöka låsa in köparen så snart möjligt, givet att man inte tror att marknaden vänder och att man då kan ha chans på alt 4 igen.
Fast det handlar inte om att huruvida det är en investering eller inte, det handlar om att det inte finns någon logik i att skriva en skuldsedel till er för att betala ett annat marknadspris än det rådande idag - iom att de hade klausulen att de måste sälja först…
Det är ingen enkel sits som ni beskriver. Tycker den pekar lite på problematiken också med bostadsmarknaden, att man ständigt förväntar sig en vinst vid försäljning av bostad (dvs. att göra en bostadskarriär).
Några uppenbara problem - köparna till Ert hus, de verkar inte ha något konkret bud på sin nuvarande bostad. Det är åtminstånde det jag läser mig till, de vill sänka sitt UTGÅNGSPRIS. De har alltså inte ett konkret bud som ligger under nuvarande utgångspris.
Samt försäljningen av Ert egna hus - om ni endast har fått in ett hyfsat bud så är sannolikheten stor att det kommer gå ännu sämre om ni lägger upp den igen.
Verkar som att marknaden har talat om ganska tydligt vad era bostäder är värda. Lär inte bli bättre inom kort när marknanden inser att “verkligheten” är räntor på 3-4% under en längre tid framöver.
Bostadsmarknaden just nu är en nedåtgående marknad.
Bostäder i stad-B faller troligtvis också i pris för tillfället.
Situationen påminner om när vi köpte hus i mitten på 90-talet.
Vi betalade 25% under begärt pris för huset och sålde en bostadsrätt med förlust.
Gungor och karuseller …
Om ni vill sälja är det bara att gilla läget på en trög marknad.
Köparna har svävarvillkoret vilket är att betrakta som en option. Marknaden har dippat sedan ni skrev på och gjort denna option “in the money”. Svävarvillkoret är alltså rent konkret värt en del pengar. Som jag ser det så är det inte helt orimligt att de utnyttjar detta så mycket de kan eftersom de också verkar sitta lite i skiten med sin försäljning. Jag tycker därför att det vore klokt att gå dem till mötes.
Exakt vilket belopp beror ju egentligen mest på hur gärna ni vill bli av med huset. En fördel för er är väl möjligen att t.ex. en 10%-ig nergång i kronor räknat blir större i stad B där prisnivåerna är högre än vad det är på ert nuvarande hus. Så denna nedgång behöver inte alls vara så negativ för er som det kanske känns.
Det där med ”råd med dubbla boenden” - kolla det! Vi tyckte det också vid en försäljning, både rent cashmässigt samt att vi hade säkerhet i en tredje fastighet. Men det gick inte banken med på. Pga oruckbara regler…dubbla månadskostnader var Big NoNo… mäklaren var även mäkta förvånad över avslaget med de goda förutsättningar som fanns….
Här kan man tänka sig att täcka bara en viss procent av vad de andra måste gå ner i försäljningspris. Tänk också på att förlänga avtalet om det passar er. Finns ju möjlighet att dom får sålt, låter månaden gå ut och kommer med nytt skambud till er.
Otroligt vad marknaden har förändrats är min spontana reaktion. Aldrig hört om dessa situationer tidigare, men så har jag ju levt mina vuxenår på 2000-talet också. Så för mig har bostadsmarknaden alltid varit en positiv upplevelse där man känt att en bostad varit en trygg investering med avkastning så länge man underhåller bostaden och håller hög standard.
TS situation låter supertuff och jag förstår att detta speglar kanske marknaden i stort just nu, även om orten vi själva bor på fortfarande präglas av budgivning och uppgång på 10% senaste året.
Svävarkontrakt var helt nytt för mig, men jag har å andra sidan alltid sålt mitt hus/lgh först innan jag har köpt nåt nytt och skulle aldrig våga lägga mig i händerna på någon annans försäljning. Känns som ett stort orosmoment och jag tänker spontant också hur man vet om deras bostad ens är prisvärd. Den kanske är i riktigt dåligt skick/mer svårsåld än liknande i området.
Kan ni hyra ut huset under en tid tills läget på marknaden är bättre?
Jag tänker att det är absolut sämst att sälja en villa på vinterhalvåret och lättare till våren/försommaren.
Finns det något ni kan göra med huset som skulle göra det mer attraktivt på marknaden? Någon investering/renovering som skulle kunna locka fler spekulanter?
Svår situation förstås. Hoppas det löser sig för er!
Nu har jag inte läst alla svar men jag bara undrar i fall det kan vara ett alternativ för er att inte sälja huset just nu utan hyra ut huset medans ni bor i stad B. Jag vet inte hur hyresmarknaden ser ut i stad A. Ni säger att stad B är dyrare men där hyr ni en lägenhet och i stad A har ni ett hus. Hyresintäkten från huset skulle kanske kunna täcka kostnaderna för huset och hyran för lägenheten? Bara en tanke.
@anon48620338
Hur gjorde ni med möblering & visning under hyrestiden?
Eller sålde ni efter att hyreskontraktet löpt ut?
Skick på huset efter uthyrning?
Cash is king i dessa tider.
Det är köparnas marknad visst kan du behålla huset men förvänta dig inte att värdet studsar tillbaks kommande 10 åren.
Detta kan bli en utdragen process köparna vet om att de ej har bråttom och att räntorna tickar upp ditt hus är inte det enda som kommer komma ut till försäljning i området vipps så dyker din grannes hus upp för 500k mindre i pris och så är bollen i rullning.
Visningen hade vi precis innan i ett tomt hus.
Köpet gjordes med förbehåll om ett fast pris för mitt hus och deras bostad, detta tog tid.
Efter att avtalet löpte ut.
Tänkte hyra ut det 2 år men plötsligt hittade köparna en köpare på deras hus.
Inget nämnvärt slitage som behövde åtgärdas efter ett år.
Huset var 15 år gammalt.