BG/PG-betalningar sega på SHB eller är det så generellt?

Hur funkar det med BG/PG-betalningar hos andra banker? Upplever SHB som lite långsamt i detta avseende, men det kanske måste vara så? Behöver lägga betalning kommande bankdag och pengarna måste finnas på där väldans tidigt på morgonen.

Minns det från Nordea som att det gick att lägga in betalningar samma dag som gick iväg mer eller mindre direkt (eller iaf drogs från kontot). Det gjordes även fler försök samma dag som jag minns det.

Kanske är det jag som blivit bortskämd med Swish och dylikt men det känns lite segt :slight_smile:

2 gillningar

Alla banker har olika bryttider. Har för mig att dessa gäller för SHB:

• Vardag före kl. 08.45: Senast kl. 12.30 samma dag.
  • Vardag före kl. 11.45: Senast kl. 15.05 samma dag.
  • Vardag efter kl. 14.00: Nästa vardag.
  • Lördag, helgdag och röd dag: Nästa helgfria vardag.
1 gillning

Gäller inte de där tiderna överföringar till vanliga konton i andra banker? När det gäller BG- och PG-betalningar är det såvitt jag vet inte möjligt att i SHB ange dagens datum som betaldag. Jag har alltid utgått ifrån att det är likadant hos andra banker, men det är det kanske inte?

Vet att det är så på SEB, men Swedbank tillåter att man sätter samma dag eller “snarast” som de kallar det.

Så är det också på Länsförsäkringar. Går utmärkt att lägga in nya betalningar med betalning “snarast”, och summan dras från kontot omgående.
Vet dock att i appen kan det svårt att ändra en inlagd framtida betalning till “snarast”, då tar det ett tag in summan dras från kontot - ända fallet som jag upplever som segt med LF
Är saldot på kontot för lågt och man har en väntande betalning under dagen så verkar den dras så fort man för över pengar på kontot.

1 gillning

SEB har bryttid 0945. Lägger du in en betalning innan dess så kommer den fram samma dag. Gäller både konton i annan bank och bankgiro/postgiro.
image

SEPA-betalningar (Eurobetalningar inom EU) har hos SEB bryttid kl 1400. Det är alltså bättre möjligheter att betala samma dag till utlandet än inom Sverige.
Inom Europa finns också Instant SEPA som för över belopp direkt mellan banker och länder.

Sverige har varit ledande inom bankernas digitalisering men börjar halka efter. Jag kan jämföra med Spanien där bankerna runt 2010 fortfarande hade ett gränssnitt mot kund som svenska banker på 1980-talet. Nu går det undan…

2 gillningar

Tack för återkoppling allihop! Det är ju inget direkt avgörande för valet av bank för min del men ändå något jag upplever som en förbättringspotential :slight_smile:

1 gillning