Har nyligen bytt bank från Handelsbanken till en lokal Sparbank (Som samarbetar med Swedbank). Har i samband med detta skaffat ett gammalt hederligt debit-kort (Hade tidigare Allkort m. kredit från Handelsbanken).
Vid kortköp i butik markeras beloppet som reserverat, sedan efter 1-2 dagar bokförs beloppet och köpet är ”klart” enligt Internetbanken. Problemet jag har är att efter detta skett stämmer inte längre datumet på transaktionen i Internetbanken.
T.ex. gjorde jag ett köp 2023-08-02, tittar jag på det köpet i Internetbanken eller appen, finns det inga spår av att köpet gjordes då, utan det står både transaktionsdatum OCH bokföringsdatum 2023-08-03, dvs alla datum som syns är en dag fel. Ska det inte rimligtvis stå rätt transaktionsdatum (samma datum som på kvittot) men att bokföringsdatum är någon dag senare (pga. reservationen)?
Banken hävdar att detta är normalt, och det kanske är så här det funkar med debit-kort, men stämmer det verkligen? Hade aldrig detta problem med Allkortet från Handelsbanken…
Det är väl inget stort problem egentligen, mest att jag blev förvånad att det är så det fungerar.
Lite störigt bara att det gör det lite svårare att snabbt göra en sammanställning. Typ om man igår åkt in till stan och gjort en heldag på Gröna Lund, tidigare kunde jag enkelt bara plussa ihop transaktionerna det datumet för att se vad det kostat, nu blir det lite svårare om dessa har datum som diffar någon dag hit eller dit. Och då särskilt om man handlat i olika butiker som då kan vara olika snabba att få beloppet bokfört.
Rimligast tycker jag hade varit att se korrekt transaktionsdatum (datumet jag gjorde köpet), och ev. ett bokföringsdatum någon dag senare.
Men som sagt, inget stort problem, och enligt kundtjänsten ska det tydligen vara så här.