Bild från Swedsecs utbildning för finansiella rådgivare

Med utbildning från KY kan du ha personliga egenskaper och tidigare erfarenheter som gör dig ytterst lämpad att styra folk med civ.ing utbildning. Du kan dock vara helt oförmögen att utföra deras arbete. Det är två helt olika saker.

1 gillning

Gällande civilingenjörsutbildningar så är det ganska stor skillnad i hur “akademiska” de är. Maskin och väg+vatten inkl. brand är praktiska medens exempelvis teknisk fysik är mer teoretisk. Finns naturligtvis olika grader av teori, men grovt generaliserat…

Oavsett så är syftet med samtliga dessa utbildningar att förbereda människor för ett yrkesliv inom ett specifikt marknadssegment. Det som samtliga utbildningar (enligt mig) inte kan lära ut är att ett framtida yrkesliv till 95% handlar om att hantera människor.

Om syokonsulenten på gymnasiet hade berättat för mig att en examen innebär att jag skall vara personligt engagerad i mina underställdas barn+VAB, fotbollsturneringar, skilsmässor, förskolor och generell familjelogistik så hade jag nog valt något annat.

1 gillning

Det håller jag inte med om gällande civilingenjörsutbildningar. Det är den stora skillnaden mellan just civilingenjör (kandidat + master i dagens läge) samt högskoleingenjörer (kandidatexamen).

Den tidigare rena civilingenjör (den renodlade) utbildningen på 4,5 år vad nog mer yrkesförberedande än dagens kandidat + master (som även ger titeln civilingenjör).

1 gillning

Det stämmer säkerligen. Jag är av den äldre stammen så kan inte uttala mig om hur utbildningen ändrades efter Bologna-processen. Men när jag gick för 20 år sedan var t.ex. praktik ett obligatoriskt moment som även var poängsgrundande (20p).

Antar att saker och ting ändrats sedan dess, kanske inte helt till det bättre.

Alltså, sorry, om jag lägger mig i debatten :slight_smile:

Jag tycker ni alla diskuterar minimala skillnader mellan olika helt relevanta utbildningar.

Jag tycker det hade varit mer spännande att diskutera att finansbranschen håller på med sådana här ”certifierings” utbildningar och hur man skulle kunna bryta det monopolet.

Swedsec.se skriver så här på sin webbsida

Vi stärker konsumentskyddet på finansmarknaden
SwedSec arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser.

Jahadu, tjena, min syn på verkligheten är snarare:

Vi stärker finansbranschens grepp om konsumenterna
SwedSec arbetar för höga kunskaper i hur rådgivare bäst maximerar vinsten hos finansinstitut. Detta görs genom att driva ett licensierings-racket som är så dyrt att ingen utanför finansbranschen ens kommer på tanken att ge sig in i leken och faktiskt ha kundernas bästa för ögonen”

Så cynisk är jag :joy:

5 gillningar

Från deras regelverk, vem som måste ha utbildning,

1. den som arbetar med finansiell rådgivning till konsumenter eller investeringsrådgivning till kunder,
  2. den som arbetar med försäkringsdistribution och tillhandahåller finansiell rådgivning avseende livförsäkringar med sparmoment,
  3. den som arbetar med rådgivning eller handläggning av bolån,

Samt följande paragraf,

1 § Ett anslutet företag ska se till att endast anställda med aktiv licens, eller anställda med dispens från licenskravet, har de befattningar eller arbetsuppgifter som anges i 3 kap. 1 § första stycket i Sverige, om inte en undantagssituation enligt 3 kap. 2 § föreligger.

Hela regelverket om nån mer än mig vill läsa,
https://www.swedsec.se/wp-content/uploads/2020/12/swedsecs_regelverk_med_kommentarer_2021-01-01_ren_version.pdf#page3

Sammanfattningsvis har näst intill alla man kommer i kontakt med på anslutna företag gått denna utbildning.

Kollar man igenom listan på anslutna företag så är typ alla med,
https://www.swedsec.se/licensiering/sok-anslutna-foretag/

Summerat är väl detta ytterligare ett bevis att man inte ska lyssna på bankens rådgivare.

3 gillningar

Hmm, om man har tagit examen från Handels borde man väl ändå känna till detta? Mer basal ekonomisk kunskap är väl svårt att hitta kopplat till börsen. Man måste ha sovit sig igenom utbildningen och ha noll eget intresse. Men, men… säkrast att utgå från att alla är nollor kanske.

2 gillningar

Always look on the bright side

Hela den här tråden gav en gnagande känsla av nå’t jag ofta känt men inte ville sätta ord på just här. Då kom @Henrik_AAberg och skrev det så bra:

Visst, det finns massor av bra utbildningar därute, men det finns sååå mycket dynga också. Jag har i det närmaste slutat titta genom kursutbudet i mitt fält för varje gång jag går något (händer väl vart tredje år, när jag glömt hur jag kände senast) blir jag mest förbannad och tycker att jag slösat en arbetsdag som kunde ägnats åt nå’t nyttigare.

Är det så här aktiva förvaltare fortbildas är jag glad att jag valt så mycket indexfonder. :sunglasses:

1 gillning

Det är så här säljare av bland annat aktiva fonder utbildas, en viss skillnad. :wink:

1 gillning

Ja det är verkligen en del konstiga utbildningar så klart. Men riktar man in sig på ett yrke så är utbildning en biljett in i ett bolag. Sedan på företaget där du börjar jobba så börjar du lära dig det som du faktiskt kommer få nytta av i ditt kommande yrkesliv. Det är min uppfattning av de studenter om kommit till de företag som jag jobbat på.

Men vill man byta riktning i livet skall man läsa vidare absolut enklaste vägen att komma vidare tror jag.

1 gillning

CivIng gick ut tidigt 90-tal.

Under 90-talskrisen ökade man universitetsutbildningarna kraftigt för att ungdomar skulle ha någonstans att ta vägen. Detta har givit ett överskott av tex ingenjörer som lett till att civilingenjörer sitter och programmerar. Billig och överutbildad arbetskraft år företagen.

Utbildningen på min tid var en grundutbildning. Grundläggande kunskaper i matematik, fysik och inom det område linjen var inriktad på. Sista året blev det mer yrkesinriktat och ”verklighetsnära”.

Med facit i hand är det de första tre åren med grundläggande kunskaper som gav mest. Att lära sig vad som gäller just nu i industrin gör man lämpligen just ute i industrin.

Med samma utbildning i ryggen blev utfallet väldigt olika. Många blev höga chefer andra blev enkla utvecklare. Vem som blev vad berodde på personliga egenskaper i form av framåtanda, självförtroende och sociala färdigheter.

1 gillning

Nu vet jag inte om Handels är annorlunda, men jag är civilekonom med inriktning mot företagsekonomi. Vi läste väldigt begränsat om börsen och finansiering i allmänhet. Det var inom första kursen om finansiering under första terminen vi läste lite P/E och ROI. Jag skulle tro att det endast är inriktning mot finansiering eller möjligen nationelekonomi som läser mer om finansiell rådgivning och hur börsen fungerar.

Där jag läste var just finansiering den minst lästa inriktningen. Marknadsföring, ledarskap, entreprenörskap var mest populärt. Varav samtliga mer är inriktade på (det jag kallar) flum och knappast något om beräkningar. Ironiskt nog bör tilläggas bör att många ekonomer varken är särskilt intresserade av eller duktiga på siffror. Detta sista är säkerligen helt annorlunda på Handels som har andra intagningspoäng än där jag läste.

Utav alla de utbildningar som jag har gått så är läkarutbildningen i Göteborg, den som har varit mest “humbling”. Där kan man prata om att man som “geni” inte tillhör en av få som presterar på hög nivå. För första gången i livet så kände jag mer mig som en medelmåttig slacker, lol. Innan jag började där så kände jag mig som en riktig A-människa. Var i och för sig skönt att bli nerplockad några pinnar och kunna släppa det där bakom mig. Viktigaste lärdomen från mina terminer på läkarutbildningen var att jag fixar det här men att yrket hade förändrats från min tidigare bild och att det fanns bättre sätt för mig att hantera min egen dödlighet än att bli läkare.

Samma sak inom bank och finans, tror jag. Jag har alltid älskat banken, affärer, pengar osv. Däremot så har yrket förändrats så pass mycket att jag inte tror att jag skulle trivas “inom ramen” för den verksamhet som bedrivs ute på “kontoren”.

Haha, EXAKT samma insikt fick jag efter 6 månader på Teknisk Fysik på LTH i Lund. :joy:

Från att ha haft 4.9 i betyg, därefter typ MVG i alla ämnen till att komma till en klass där jag genuint från tid till annan kände mig som dummast i rummet. Hade kursare som läste hela civilingenjörsprogrammet - som tog oss andra 5 år - på halva tiden om 2.5 år. En av dem hann till och med läsa in hela programmet och doktorera på 5 år. Det värsta var att han dessutom var trevlig, social, vältränad och hade tid att hjälpa oss mindre smarta. Helt crazy. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det kommer alltid finnas någon som är bättre/värre/smartare/dummare/rikare/fattigare :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Urbra med sådana människor i sin omgivning. Det gör att man sätter sina egna mål högre än vad man annars gjort samt att man får en reality check på sin egen nuvarande status. Sky is the limit! :grinning:

1 gillning

Fallskärmsjägare, varvade mig två gånger per varv i löpspåret, duktig konstnär, sjöng bra och hur ödmjuk och trevlig kille som helst… :slight_smile: På påsklovet så åkte han och besteg berg (visserligen med stighudar på skidorna).

1 gillning