Ni kanske chockas av att en ny bil tappar 45% av sitt värde de första tre åren. Men det är ingenting mot de 93% som min bil tappade sina sista tre år! Från 30000 kr till 2000 kr och en trisslott.
Det retliga är att allt egentligen var i bra skick. Det är “bara” en läckström någonstans som sakta laddar ur (det nya) batteriet. Men verkstaden lyckades inte hitta det på första försöket så det var helt enkelt inte lönt att fortsätta. Hade tänkt försöka sälja åbäket för några tusenlappar mer än skroten ger men nu har den stått en månad utan att jag tagit tag i det. Bevisligen dags att klippa förlusterna. Självklart gav den upp direkt efter service och lagom nära en planerad roadtrip.
Nope. Förra bilen var en Saab 9-5 där motorn rasade (kamremmen brast och slog sönder några ventiler). Den fick jag förvånansvärt nog 6000 kr för och snubben fick ihop den. Såg den köra omkring i trakten ett par år, men den är tyvärr skrotad nu. Den var nog värd ca 30000 kr precis innan motorraset.
Golf - 08, en modell med motor ökänd för problem med bla kamkedjan. Hade inne den mängder med gånger på verkstad för diverse skitproblem, lysande motorlampor osv. Tillslut varnade den för problem med kamkedjan och jag gick förmodligen minst 25k back då jag istället för att lämna in den och få den lagad slumpade bort den för några tusenlappar då jag var så trött på den att jag inte ville se den mer. Sura pengar men helt ärligt, för den psykiska hälsans skull, så är jag nog fortfarande ok med den ekonomiska förlusten.
Det blir lite större skillnad när du räknar värdeminskning i pengar !? Det är trist att tappa 28 tusen på 3 år men det är ändå en droppe i havet jämfört med en ny bil värdeminskning på 3 år. 50-80 tusen tappar du så fort du kör ut bilen från bilhallen .