Vad göra för pengar vi fått över av en bilförsäljning

Vi började en uppstädning av vår ekonomi i våras. En följd av detta är att jag lite på impuls sålde vår bil i förra veckan. Vi bor på Södermalm i Stockholm och har använt den ca 2 gånger i månaden och ca 3 semesterveckor per år. Min partner har inte körkort men för mig har det varit en trygghet att alltid kunna åka iväg vart man vill om ryssen kommer eller någon annan kris inträffar. Denna ”trygghet” har kostat oss ca 6000 i månaden vilket känns helt omöjligt att försvara med stigande räntor och önskan att spara ihop ett större kapital.
Men nu är frågan vad vi ska göra med de pengar vi fick när vi sålde bilen. Vi fick ut 250 000 kr och bilen var helt obelånad så nu står de på ett konto. En sida av mig vill ha dem på buffertkonto ifall vi vill köpa ny bil så småningom men det är väl helt irrationellt? Å andra sidan är ju börsen svajig nu. Hur skulle ni göra eller tänka?
Det är alltså möjligt att vi vill ha bil igen så småningom men är jag realistisk så inte förrän om några år, eller om någonsin …

4 gillningar

Sätt dem på bankkontot tills du vet vad du vill. Som sagt börsen känns lite osäker nu och är sparhorisonten bara 1-3år så är sparkonto ett bra alternativ

5 gillningar

Amortera??

Jättebra gjort! Vi lämnade bilen till historien för många år sedan och ångrar det inte en dag. Man kan ju ta kollektivtrafik, taxi eller hyra bil för rätt mycket pengar och ändå spara på det :grinning: Speciellt med så pass kort tid om året ni egentligen använt bilen.

Svårt att säga vad ni bör göra utan att veta mer om er ekonomi.

Om ni tycker att bufferten är lite för liten så lägg en del där.

Om ni vill sänka räntekostnaden för boendet så kan det ju vara ett alternativ. Så länge ni har jobb så kan ni säkert låna upp det i framtiden om ni behöver.

Om man vill investera ”vet inte” pengar så brukar man säga 50/50 aktier/räntor. Tex på Lysa/Opti fondrobotar eller på egen hand med tex 50% Länsförsäkringar global indexfond och 50% AMF Lång (en bred obligationsräntefond). Statistiskt sett är det mest ”rätt” att sätta in det på ett bräde. Om det känns för läskigt (lite läskigt är det alltid) så sätt in det under tex 6-12 månader. Det senare om det emotionellt känns bäst för er.

Om ni inte kan bestämma er just nu, eller behöver fundera på alternativen ovan, så sätt det på ett sparkonto så länge. Det är ju ingen jättebrådska.

Lycka till och grattis till att ni städar upp i ekonomin :grinning::+1:

1 gillning

Nja trots lån i Stockholm så har vi rätt låg belåningsgrad ca 55 procent och amorterar enligt bankens plan 1 procent. Våra CSN lån är nyligen avbetalda så amortera känns inte som högsta prioritering tror jag.

Tack, det är en stor lättnad att städa upp ekonomin. Vi har rätt ok löner med en gemensam bruttoinkomst på ca 125 000 i månaden men tre barn varav två tonåringar :wink:.
Vi har aldrig haft ekonomiska problem men pengarna har runnit iväg och även om vi har en buffert och lite fonder/aktier så är det för lite och när en tonåring behövde i en kris åka på ett utbyte utomlands ett år så blev ekonomin ändå ett stressmoment som inte var behagligt.
Jag tror vi framför allt vill leva ett annat liv. En av oss är läkare och den andra arbetar proffesionellt med samtal och efter covid hade vi önskar att vi kunnat ta en långa paus t ex tjänstledighet men det kändes trots bra ekonomi omöjligt.

1 gillning

Obelånad bil som ni inte använder för 6000 i månaden? Lät väldigt mycket.
Svajig konjunktur så ett bra sparkonto med fria uttag så pengar är lätt att komma åt när det känns mer rätt att investera kanske är bra.
Allt fler länder ansluter sig till BRICS och vad händer med dollarn då.
Dollarn blir allt mindre intressant i världen

Nja, om man räknar parkering/garage, försäkring, skatt, service och om bilen är inte så gammal och förlorar ganska mycket även stående.

Ok
Har själv en v40 d3 2016
Ligger på ca 2400/mån med allt
Bränsle
Skatt
Försäkring
Service
Besiktning
Torkarblad typ

Du glömmer helt bilens värdeminskingen.

Om den kostade 300 000 kr ny och du säljer den idag 100 000kr. Då var kostnaden efter 7 år: 200000/(7*12)=2380 kr/mån bara i väderminskingen.

Det blir 4800 kr/mån totalt.

Gav 179 för fem sex år sedan.
Får ca 135 av handlare idag.något mer privat.
Men visst så blir det lite mer.
Nu vet jag inte om han som startade ämnet räknat på värdeminskningen heller iof

Det var bara ett exempel. Du kommer aldrig veta innan du säljer bilen.

Numera är bagagnade bilar dyra men det är exceptionellt. Och det är bra när man säljer men inte så bra när man också behöver köpa.

Försäkring ca 1000 kr/månad
Garage 1700
Däckbyten
Skatt
Service på rätt ny bil
Drivmedel
Och värdeminskning
I Stockholm har det krasst legat på denna prisnivå.