Troligtvis inte för linjär poängintjäning, men för att komma över en viss gräns kan det funka. Sen måste kreditkortet ge poäng för sådana här transaktioner. Och fakturan måste vara av godkänd typ.
Ja och nej. Det blir en hel del avgifter att använda dessa tjänster. Man ska vara väl medveten om kostnaderna för detta.
Jag har själv använt en sådan tjänst vid ett större köp för att få en voucher på mitt SAS Amex. Det kostade mig över 2000 kr i avgifter men gav halva priset (i sas poäng) på en dyrare flygbiljett i business class.
De enda möjligheterna till arbitrage, eller asymmetrisk avkastning jag kan se är att använda tjänsten för att nå thresholds där du får icke-linjär avkastning.
De här tjänsterna är så klart upplagda för att se till att du aldrig kommer göra en vinst på din linjära avkastning (dvs avgiften du betalar per spenderad krona är högre än värdet på poängen).
Men om du befinner dig i ett läge där 140 ksek spend gör poängen värda 5 öre, men 150 ksek spend gör dem värda 10 öre, så kommer avgiften på de 10ksek extra i spend som behövs att vara lägre än utväxlingen du får.
T.ex. om du behöver komma upp i 150ksek för att utnyttja en 2 för 1-resa, eller har signat på på ett kort där du får X poäng i bonus om du spenderar Y inom Z tid.
Men som ett vardagligt hack ser jag inte att detta någonsin skulle löna sig.