Jag har ofta stött på termen att betala räkningar med kreditkort. Att det verkar möjligt i USA råder det ingen tvekan om, men jag har aldrig sett eller hört talas om det på svensk mark.
Har jag missat nå’t här? Förutom det obehagligt ogenomtänkta att faktiskt betala t ex elräkningen med kreditkort så öppnar det ju för enorma möjligheter till t ex travelhacking, som är en grej i staterna. Betalar man allt med kreditkort och faktiskt betalar när det är dags kan det ge ofantliga poängfördelar om kortet är kopplat till ett resebolag etc.
Jag misstänker att detta inte sker här för att vi har en annan tradition kring kredit och avgifter, men också att det finns någon lag som ligger och spökar i bakgrunden. Eller är det bara mina fördomar om amerikaner jag nu luftar?
Jag hänger inte helt med här på vad du menar de gör i amerikat?
Själv har jag ett kreditkort hos min storbank, som jag använder till alla inköp. Det går inte betala autogiro eller e-fakturor med det kopplade kreditkontot men allting annat går finemang. Det underlättar att få bonusen oftare än om man bara kunde göra kortköp i butik/online.
Som jag förstått det kan man betala vanliga fakturor på t ex el och hyra med kreditkort i staterna. Går det här? Jag har verkligen noll koll och är mest nyfiken.
För egen del betalar jag allt över disk med kreditkort och tjänar poäng på detta, men jag har alltså fått intrycket att man kan betala även löpande räkningar med kreditkort i USA. Är det en missuppfattning?
Såklart är det pga deras hjärndöda checksystem. Tänkte inte på att det även gäller betalningar till företag och inte enbart betalning av lön till anställda.
Vänta lite nu. Har loggat in på min bank för att dubbelkolla och nu är inte mitt kreditkonto valbart i listan över konton att betala från. Det går bara att överföra pengar från kontot, men inte längre betala räkningar.
Kan det vara så att all travelhacking m m börjat sprida sig hit till Europa? Jag har alltid använt mina poäng till SJ-resor och de ändrade nyligen förutsättningarna för poäng på annat än deras egna försäljningar. Har något regelverk kring bonussystem ändrats på EU-nivå t o m?
Betalo verkar vara en sådan tjänst, men en avgift på ca 2 % blir det svårt att gå plus trots eventuell återbäring på ens kreditkort. Deras partnersamarbeten ger lägre avgifter, men jag tror ändå inte man kan göra pengar på detta. https://www.betalo.com/
Edit: Med en avgift på 1,9 %, och om man tänker sig att man skjuter upp betalningen en månad, blir effektiva årsräntan runt 25 %. För de flesta finns det nog bättre sätta att låna på.
Jag misstänkte att våra betalsystem effektivt eliminerat denna möjlighet och det besvaras ju tydligt här i tråden. Därför är det så intressant att höra om jänkare och deras travelhacking.
Jag har använt Betalo ett par gånger för några år sedan när jag hade akut likviditetsbrist pga husrenovering under ett par månader och behövde betala räkningar. Funkade mkt bra, men när jag skulle använda tjänsten vid ngt enstaka tillfälle för ngt år sedan tror jag min bank hade börjat se Betalo som pengauttag, dvs man fick samma extraavgift som uttag av cash i bankomat. Då kändes det väl dyrt, när man fick betala både Betalos 1.9% och bankens 1.5% (ca, kommer inte ihåg exakt) kontantuttagsavgift. Jag tor dessutom något av mina kreditkort inte längre funkade hos Betalo, då kortutgivaren hade spärrat dem som betalningsmottagare.
Håller mao helt med om att storbankerna verkar väldigt aktiva i att försöka hålla kvar betalning av räkningar på sina internetbanker och borta från kreditkorten. Tjänar de mer på betalningar via internetbank?
Har för mig att man kan föra över pengar från de flesta kreditkort till sitt konto och därifrån göra en vanlig betalning. Har för mig att tex Komplett erbjuder den tjänsten.
Men då lär det väl vara just uttag och troligen med avgift. Visst går det säkert att köra lite poänghack på det sättet, men jag tänker mer att applicera det på löpande räkningar för att kontinuerligt generera poäng/mil/bonus.
Jag tror det är en amerikansk företeelse. Jag har t ex aldrig sett kreditkortsföretag erbjuda flygmil för att man skaffar kortet, däremot har de flesta poängsystem inbyggda, men mer av den modesta sorten.
Nej, inte som jag vet… och det är min poäng också. Systemet som travel hackers verkar utnyttja till max i USA fungerar inte i Sverige för våra system ser annorlunda ut. Mitt enda hack är att generöst erbjuda mig att lägga ut pengar när jag ändå behöver köpa grejer till jobbet.
Jag använder samma hack som dig men tyvärr har jag ingen möjlighet att göra det på jobbet utan bara privat så det blir inga större summor!
Vad värre är så föredrar jag att betala kontant, av principskäl, så det är inte lätt att samla poäng!
Förr kunde man betala saker med kort som man sedan lämnade tillbaka och fick kontanter. Det går sällan (aldrig?) nu eftersom man vid returer får pengarna insatta på kortet man använde vid inköpet!
Precis, trist är det, men jag fattar att det inte är poppis när folk sätter sådant i system.
Jag kör iofs kreditkort till precis exakt allt, för att maxa mina poäng att åka tåg för. Sånt kommer väl tillpass med särbo 60 mil bort (jag skriver detta från ett X2000 utanför Mjölby, som av en ren händelse).