Det finns vissa kreditkort med 1-4% återbetalning på alla köp med kreditkorten, inkluderar detta betalning av räkningar etc? Kan jag ex betala räkningen med ett kreditkort och därefter betala av krediten med ett annat kreditkort i syfte att få 1-4% inbetalning?
Hej Axel
I mina öron låter det lite för bra för att vara sant, så då är det sannolikt inte sant. Jag skulle gissa att denna typ av återbäring bara gäller för direkta köp i butik eller online.
Räkna också på årsavgiften och eventuell fakturaavgift på kortet så att inte återbäringen äts upp av de fasta avgifterna.
Huruvida du får poäng/återbäring på att betala räkningar kan variera mellan olika kreditkortsutgivare. Dock så tar tjänster som erbjuder kreditkortsbetalning av räkningar (så som Betalo och Billhop) vanligen ut en avgift på kring 2%-2,5%, så förmodligen är det inget du tjänar på. Dessutom finns det en risk att transaktionen räknas som ett kontantuttag, på vilket du kan få betala extra avgift och ränta från dag 1 på.
Att betala av ett kreditkort med ett annat kreditkort, eller att på andra sätt skyffla runt pengar för att “skapa” poäng/återbäring från ingenstans, bryter sannolikt även mot kortens villkor, så det är inget jag skulle rekommendera.
Gör det enkelt för dig. Betala med ett kort som ger dig möjlighet att samla upp dina köp för betalning nästa månad. Anslut kortet till efaktura på din bank. Det enda du behöver göra är att godkänna det belopp du handlat för föregående månad.
Det verkar jobbigt att jaga ett par % på utgifterna för köp. Säg att du köper för 200 000 kr på ett år. Då skulle du spara 1,5 % * 200 000/2 = 1500 kr på ett år. Det motsvarar:
- en fortkörningsbot (knappt)
- ett par felparkeringsböter
- ett par restaurangmiddagar
- två födelsedagspresenter
- fem flaskor vin
- fönsterputsning med RUT en gång per år
- 35 trisslotter
Isället för att jag några procent på kortet så ska du aldrig parkera fel eller köra för fort. Plocka blommor i skogen till andra på födelsedagar (dom vill inte ha den där glasskålen). Laga goda middagar själv med ett gott vatten till. Putsa fönstren själv bara när det verkligen behövs. Köp en trisslott i månaden istället för 35 per år. Chansen att vinna är ändå mikroskopisk.
Följer du detta gör du en inbesparing av ca 10 000 kr per år som du kan skänka till barncancerfonden tex. Bra va!
Glöm inte billiga flygbiljetter till trevligt resmål någonstans
Resurs Gold har detta system men det kommer med en avgift på 1% förstås. Jag räknade lite på det men det verkade snarast bli en förlustaffär, i alla fall för min privatekonomi.