Billiga och nyttiga blandade nötter, vad köper ni?

Jag vill börja äta ca 30g nötter dagligen som mellanmål/snack , men allt är så himla dyrt.

Finns det någon här som äter nötter och som skulle kunna berätta vad ni köper och vad det kostar en månad?

Är de färdiga nötmixarna som finns att köpa i vanlig matbutik bra/nyttiga eller bör man istället köpa flera olika separata sorter och blanda dem själv, vad är billigast/nyttigast?

A.I. hjälpte mig få fram att det är betydligt billigare att köpa flera olika separata sorter och blanda själv än att köpa färdiga nötmixar, det stämmer nog utan att ha lagt ner tid och jämfört priser. Men är ändå nyfiken vad ni köper och lägger på nötter en normal månad :wink:

2 gillningar

Storpack, blanda själv.

Kör inte bara på jordnötter, cashew, valnötter etc, blanda även in pumpa- och solrosfrön som är billigare och minst lika energitäta.

3 gillningar

Naturgodishyllan var bra förr, men nu är det 99% godis tyvärr.

Äter själv mycket pekannötter, pumpafrön och jordnötssmör. Pumpafrönen är billigast, pekannötter kostar en del, köper mina på Willys, Garant är de billigaste jag lyckats hitta som smakar bra.

Har lite känslig mage, annars hade jag köpt mer sötmandel.

Gillar OLW nötmix med, men den kostar också en del och har en hel del salt.

Hade gärna haft en orientlivs nära, de har ofta bra utbud och pris på nötter.

3 gillningar

Tack för svar. Jag är helt ny på detta då jag inte brytt mig om min kost på riktigt förrän nu. Köper ni från den lokala matbutiken eller online? Hur många olika sorter kör ni på? Jag vill gärna kunna beställa från Coop online, men allt verkar så dyrt där i jämförelse med mitt lokala Willys (har flera km till närmaste matbutik tyvärr så vill väldigt gärna beställa all mat online). Vad lägger ni på nötter en normal månad om ni vet? Jag jämförde priser nu, och det verkar som om t.ex. Owl nötmix är betydligt billigare än att köpa storpack med många olika nötter och frön och blanda själv. Men det verkar mindre nyttigt… eller så har jag fel att det är dyrare, beror nog på hur många olika sorters nötter man köper.

Vill väldigt gärna klara mig på runt 3000 kr för all mat en månad, men med nötter blir det nog svårt utan då blir det nog närmare 4000 kr om ens det räcker. Förstår inte vad folk äter för att klara sig med runt 3000 kr i månaden i matkostnad och fortfarande så i sig mycket frukt/grönsaker/protein.

Vad lägger ni som äter nötter dagligen eller ofta på mat en normal månad? Förlåt för alla frågor, men är nyfiken om ca 3000 kr på mat en månad räcker om man också skall börja äta ca 30g nötter dagligen eller om jag i sådant fall får höja matbudgeten. Skall se hur mycket min matkostnad blir nästa månad…

Om du vill äta 30 g nötter om dagen behöver du 900 g per månad. De flesta naturella nötter kostar 200-300 kr/kg, så mer än så behöver du inte lägga. Sökresultat för | Willys

Matbudgeten varierar stort beroende på vilka val du gör. Kolla på t ex ”Portionen undet tian” om du vill få tips om billig mat som också är nyttig.

2 gillningar

Lokala arabbutiken brukar ha billigt, även Lidl kan ha bra pris.

Har svårt för 30g per dag, det är ju så gott. Blir snarare 50-150g 1 gång i veckan.

1 gillning

Willys och Lidl är där jag handlar mest nötter. Lägger nog 150kr per månad cirka, siktar på 20 gram per dag. Hade gärna lagt lite mer, men jag har små marginaler.

Har dålig koll på hemkörnings utbudet tyvärr. Men kom ihåg, nötter går bra att frysa med.

1 gillning

Bor granne med en “Mellanösternbutik”. Där kostar blandade salta nötter 18kr/hg. Har tyvärr inte koll på naturella

1 gillning

Eftersom att nötter (alla nötter) som är skrumpna eller missfärgad är innehåller det väldigt cancerframkallande mögelgifter Aflatoxin så skulle jag inte köpa billiga i någon billig butik.

Nötter är väldigt nyttiga men kan också vara väldigt onyttiga om man äter sådana som är av dålig kvalitet

Köp nötter odlade i I-länder som från EU och USA

3 gillningar

Jag brukar köpa 750g-påsar från nätapoteken numera. Beställer man från bodystore, rawfoodshop eller liknande krävs högre belopp för fri frakt.

2 gillningar

Även bra att veta är att Paranötter bör begränsas, mer än 2-3 nötter per dag kan vara farligt.

2 gillningar

@Sunder @Melwa

jag blir nyfiken på orsaken till detta. Vad är skälet till att ni vill försöka äta en viss mängd ofta?

Jag tänker att det borde vara någon näring men är inte säker på vad det skulle vara i så fall.

1 gillning

Bra fetter, bra näringsprofil, bra för hjärnan och lätt sätt att få i sig bra energi. Sen är det ju gott. :face_savoring_food:

3 gillningar

Jag är sjuk och vill förebygga risken att dö i förtid i t.ex. cancer och hjärt-och kärlsjukdomar. Det är den främsta anledningen för mig. Och så ersätter det onyttigare saker.

4 gillningar

Såhär skriver livsmedelsverket:

För hälsan
Nötter och frön innehåller nyttiga fetter och protein. De är också rika på bland annat magnesium, zink, järn, selen, folat, antioxidanter och fibrer.
Nötter är även bra på andra sätt. De innehåller mycket kalorier, men eftersom de också minskar hungerkänslor kan de göra det lättare att hålla vikten. Nötter minskar också risken för hjärt- och kärlsjukdomar. De mängder som man har sett ger positiva hälsoeffekter är 20–30 gram per dag, vilket är ungefär två-tre matskedar. Frön ingår inte i den mängden. Det finns nämligen inte tillräckligt med forskning för att kunna säga att de har lika positiv effekt på hälsan som nötter. Men eftersom frön innehåller ungefär samma bioaktiva ämnen som nötter är det troligt att de har ungefär samma effekt på hälsan.

Från
Nötter och frön.

4 gillningar

Finns 1 kg Eldorado jordnötter för 32 kr på Willys.

2 gillningar

De smakar dock inte bra. :see_no_evil_monkey:

3 gillningar

Solroskärnor är basen för de är billiga. Bra subsitut till nötter i yoghurt och liknande. Sen lyxar jag till det ibland med valnötter när de är billiga. Passar på att köpa massor när jag springer på något erbjudande.

3 gillningar

Kan man inte bara köra med jordnötter? Det är ju billigt. Varför ska det vara så många olika sorter? Sen tycker jag det är ett otyg med att det är så svårt att få tag på osaltade nötter. Det finns men det kan vara lite svårt att hitta. Rostade osaltade mandlar är tex sjukt gott men knappt jag lyckats hitta i sverige

1 gillning

Lidl eller arabiska butikerna. Oftast runt 130 kr för ett kg.

2 gillningar