Ja, problemet är väl att han gör det offentligt snarare än bakom lyckta dörrar när han vill påverka. Standard är ju kampanjbidrag och privata möten, med eller utan mellanhänder, inom politiken för att få som man vill.
Eller påverkan av platformar att cencurera / styra narrativ. Allt detta gör ju samtliga sidor i politiken och det som upprör, känns det som, är ju att Musk är öppen med det och att han inte gör som sina kollegor och spelar spelet i det dolda med båda partierna.
Oavsett så är det en kanon(el)bil som hans bolag levererar. Synd bara att hans personlighet tar över samtalet kring produkten(och påverkar aktien).
Skulle inte tveka att köpa Tesla om jag behövde en elbil, om den var mest prisvärd.
Den politiska kopplingen är ointressant, man köper det man vill ha.
Annars skulle väl inga sossar eller fackliga åka Teslor?
Vet du detta, eller gissar du bara?
Självklart har marknaden varit skakig, och givetvis kommer inte andrahandsvärdet hjälpas av att det släpps en facelift. Men man måste ju inte köpa just en Model Y. Jag skulle bli förvånad om du kan köpa en Tesla, oavsett modell, för 40% av nypris efter tre år, då drömmer du alltså om från drygt 200K för en bil med nybilsgarantier kvar.
Jag vet inte vad du jämför med men det finns inget som heter ”tveklöst bättre” för alla. ID7 verkar lyckad men det är ett helt annat djur än Kia, eller Tesla t ex. Själv har jag kört ID4 några år, och valde att inte byta tjänstepulkan till en ID7 pga de brister som VW har i sin plattform. Tesla har andra svagheter men det är knappast så att den ena är ”tveklöst bättre” rakt igenom.
Lite det jag känner med ambition med. Dock verkar ju nya selection vara med lite mer utrustning. Dock springer sportline iväg ganska mycket i pris men inte så mycket villha utrustning enligt mig. Kanske den större skärmen typ…
Nu verkar Audi vaknat också. Kampanj året ut med 0.95% ränta på Q8 nya lagerbilar. Branschen har tydliga problem.
Edit: även BMW kör 0.95% på en del iX elbilar nu ser jag…
Tycker det är ganska mycket fokus på räntan på lånen. Är det verkligen så viktigt i sammanhanget? Att räntan är 0 procent ser jag inte som något som motiverar att jag köper en helt ny bil för 500 000 istället för att köpa samma bil för 300 000 något år senare. Den överlägset största kostnaden är ju värdeminskningen där och den år extremt fort vid nybilsköp
Det blir ju en påtaglig del av kalkylen när man ställer en ny bil med garantier för 600’ mot en tre år gammal bil med tveksamma garantier för 400’.
Finansieringen blir rejält mycket billigare samtidigt som försäkringen också blir billigare första tre åren.
Men visst kan man komma billigare undan i många fall.
Tre år står det på Audi:
” Just nu har vi ett attraktivt erbjudande med kampanjränta på våra flera av våra elbilar. Räntan gäller under hela finansieringskontraktets löptid, maximalt 36 månader. Exempel på finansieringsupplägg per elbilsmodell.”
Idag sänkte Tesla priserna på de billigaste Model 3 versionerna och introducerade en ny long range bakhjulsdriven med över 700km WLTP. Kul om det leder till mer kampanjer hos andra bilmärken.
En av de absolut bästa elbilarna blev just ännu mer svårslagen. Vem ska köpa en Renault, Id3, MG eller liknande när en grymt välutrustad och väldesignad Model 3 inte kostar mer…?
Efter jag provkört både standard, long-range samt performance av model 3 och otaligt många andra elbilar då jag är intresserad kan jag bara instämma. Model 3 standard range för 473500kr (med värvningslänk) är väldigt mycket bil för pengarna!
Man kan ju ändå privatleasa en Kia EV6, Polestar 2 och ibland en Model Y för mindre än vad månadskostnaden blir för Model 3 med 50% restvärde efter 3 år.