Men ingen är lika rolig att köra. Beror på vad man är ute efter helt enkelt. Ska nämnas att embargot för renault 5 är släppt och det ser ut att bli en liten rolig och billig elbil. Kanske landar på runt 370k i Sverige när den börjar säljas Q1 2025?
Är det nåt nytt att Tesla Model 3 har över 700km räckvidd nu?
Nu börjar man komma upp i nivåer som är riktigt bra.
Ja. Det är nytt.
Såg att de kör kampanj på nya Skoda enyaq 85 nu för 5000kr i månaden.
Upplever att det är mycket kampanjer även på nya bilar, inte bara utgående modeller.
Oj 5000kr mån för enyaq är bra. Den är ju mycket bättre grundutrustad än sina syskon från VW. Håller med om att det ploppar upp nya privatleasingkampanjer typ varannan vecka nu. Såg tex att de privatleasar ut nya volvo ex30 för under 4000kr. Var själv hos en volvohandlare i helgen och en fullutrustad singlemotor ex30 ultra med glastak, stora stereon, 2000mil och vinterhjul hamnade på ~5400kr/mån.
Fast det verkar inte stämma… eller ja om du räknar Volvo som en Kinesisk bil i så fall.
För September så hittar man första Kinamärket på 10e plats om man sorterar på elbilar
Toppsäljarna är Tesla, Volvo, VW och Kia
Ja, i den tappningen jag nämnde. I princip så har man gjort som med Model Y och lagt till en version i modellprogrammet som får det stora NMC-batteriet men fortfarande bara bakhjulsdrift.
0-100 bör gå på ca 5 sek så det räcker nog.
Räckvidden är som vanligt mätt enl WLTP och ska man komma nära den i verkligheten får man börja med att hålla sig till standard 18”-fälg med aero-kåpor, sen köra blandad lugn körning. Men 55-60 mil bör man nog kunna nå på en full laddning även i marschfart sommartid. Väldigt få konkurrenter som slår det.
Förhandlar just nu med VW om att privatleasa men de påstår att de inte kan pruta på något då bilarna ägs av VW finans. Någon som lyckats?
Ja vem vill köpa en ny elbil idag eller stå med en leasing och en framtida kostnad pga oklart restvärde. Bilarna blir billigare och går längre där värdeminskning sker i samma takt.
Intressant. Du säger att eftersom Tesla (som ju leder utvecklingen), kan producera bättre bilar till lägre pris, leder det till att ingen köper bilarna längre …
När det sker snabb utveckling i en dyr produktkategori finns det givetvis en sådan effekt; “vi behåller den gamla ett tag till, elbilarna är kanske ännu bättre/billigare om ett år”. Sen är det väl en empirisk fråga hur stor den effekten är. Många köper ju bil när dom måste och är inte så flexibla, andra köper när den gamla känns för gammal även om dom egentligen inte behöver.
Ja hur vågar man!?
Har hört att det till och med finns de som köper nya dieselbilar.
Tänk på värdeminskningen när det kommer nya modeller och dieselpriserna skenar! ![]()
![]()
Gäller väl samma för en fossil bil med tanke på eu regleringen som pratar om upptill dubbla bränslepriset till 2027. Vad gör det på restvärdet?
Elbilarna som gjorts senaste typ 3 åren är tillräckligt bra för 90% av befolkningen så bara vara glad att priserna går ned ![]()
Ser riktigt attraktivt ut, i den här farten lär räckvidden inte vara någon diskussion om några år.
Med tanke på att det finns 4,3 miljoner bensin/dieselbilar på vägarna (700" laddbara) ser jag det som otroligt att våra politiker ska kunna/vilja driva igenom skattepålagor som skulle innebära ett bensin/dieselpris på den prisnivån i Sverige inom 3-4 år. Så de katastrofrubrikerna och utspelen handlar mer om att skaffa uppmärksamhet/debatt och inte minst “klick” på olika artiklar.
Det är liksom inte praktiskt/ekonomiskt möjligt byta ut i princip HELA bilflottan mot laddbara bilar under en relativt kort tidsrymd som när tjockTV byttes ut mot plattTV.
Registreringstakten på ny bilar ligger i regel på nivån 250"-350"/år så att ersätta de 4,3 miljoner bilarna kommer ta lång tid vare sig man vill/önskar eller inte.
Nej, det är det ju inte. Samtidigt skulle väldigt många fortsätta köra sin fossilbil även om bränslepriserna ökade med 50-100%. Många kör väldigt lite. Andra vägrar elbil av olika anledningar. Och en del bara måste köra sin två ton tunga båt i snöstorm och uppförsbacke flera hundra mil utan att stanna. ![]()
De här diskussionerna är bra, tack till alla som engagerar sig (oavsett om man jagar billigaste bilen, drar husvagn i snöstorm eller pendlar till jobbet på el).
Själv sitter jag med en äldre dieselbil som binder kapital och börjar kosta besvär, men ska inom kort byta till en personalbil, helt eldriven.
Varför personalbil frågar sig vän av ordning? Jo, jag kör 2500 mil/år vilket gör privatleasing dyr (med försäkring inräknat), jag slipper binda kapital och slipper risken för andrahandsvärde (operativ leasing). Extrakostnaden den innebär ser jag som en försäkringspremie mot okontrollerad minskning av just andrahandsvärdet.
Kanske inte rätt för andra, men funkar för mig.
Vart hittade du detta?
Är det rimligt att köpa eller leasa en elbil med värdeminskning på 7-8000 kronor per månad där du står för kostnaderna.
Dom blir tom dyrare att äga efter 3 år.
Dieselpriserna har sjunkit har jag märkt och efterfrågan på begagnade fossilbilar ökat i vissa fall.
Kan du förklara detta?
Med den gröna omställningen ska alla fossila bilar sluta tillverkas och tom förbjudas, ett poltiskt beslut som inte är förankrat i verkligheten.
Men som alla marknader fungerar den bäst utan regleringar, den dagen en elbil gör att jag kan köra från Ystad till Jukasjärvi med husvagn i 130 utan att stanna mer än en en gång.
Då är jag med i matchen “iron mode off”
Nej men jag kommer överväga att leasa nästa bil, tesla m3 var riktigt fin att köra ![]()
Men det är bara en bil, tar mig från A till B
Den är Fransk, det rör jag inte ens med tång.